måndag 31 januari 2011

Det här med...

... att samla på saker

I bilen hem från stallet pratade Linn och jag om att samla på olika saker
Linn konstaterade att hon samlade på

*Änlgar
*Älvor
*Saker som finns i naturen
*Barbapapafigurer

Men att hon inte samlade på My Little Pony längre eftersom hon redan hade så många och att hon hade blivit så stor nu






Själv kom jag att tänka på när jag var sådär en 10-12år och bestämde mig för att börja samla på något
Frågan var bara vad jag skulle samla på
Mina kompisar samlade på Filmisar, klistermärken, suddgummin, flourmuggar...





... kort sagt lite av varje
Mitt problem var att jag vare sig hade speciellt gott om pengar eller något större tålamod med
att vänta medans samlingen växte sig stor
så med andra ord gällde det att vara lite uppfinningsrik

En dag sa det bara
*pling*
Jag hade äntligen kommit på vad jag skulle samla på och med tanke på att mina föräldrar hade både  Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet så borde det gå hyfsat fort
Samlingen skulle utökas rätt rejält varje dag så jag skred till verket och rensade en låda i min hurts, greppade saxen och började mitt samlande...






Jag hann klippa ut några stycken till min samling och placera dom i lådan innan mamma dök upp och frågade vad jag höll på med 
- Jag klipper ut dödsannonser
- Varför det?
- Jag har börjat samla på såna...

Min mamma köpte inte mina argument om att jag ville samla på något som gick hyfsat snabbt att få ihop en stor samling av på så kort tid som möjligt så min tid som dödsannonssamlare blev väldigt väldigt kort och det kanske var lika bra det för när allt kommer omkring så har jag så här efteåt aldrig riktigt kommit på vad jag skulle kunna ha använt den samlingen till...

Numera samlar jag inte på något,
eller jo det gör jag ju men det är mera ett litet ofrivilligt samlande
Jag har liksom aldrig förstått varifrån dom kommer eller varför dom kommer till just mig dom där små dammråttorna som dyker upp lite överallt i varierande storlek...






2 kommentarer: