söndag 9 oktober 2016

En tvättmajors...

... bekännelser


Tvättmajoren har förmodligen funnits inom mig sen födseln men den låg och grodde under de första åren för att sakta börja spira ut någon gång i tonåren med god hjälp av min mamma

Det var sommar och mamma skulle åka till sommarstugan tillsammans med mina två yngsta syskon medans jag som sommarjobbade stannade kvar hemma i Kungsängen tillsammans med pappa
Hemma var det mamma som skötte tvätten och hon gjorde det på sitt sätt  - punkt slut, ingen diskussion
Man fick gärna följa med och hålla henne sällskap i tvättstugan men tvätten tog hon hand om
Men i och med att mamma skulle vara borta så uppstod frågan
- Vem skulle sköta tvätten ?
Jag tror jag växte ett par centimeter när mamma sa
- Du får följa med till tvättstugan så ska jag visa dig hur du ska göra med tvätten och pappas skjortor !
Jag fick sen en lektion i hur man sorterar och där mina vänner var det inte ljust, mörkt & underkläder/lakan
Nej, nej det fanns några underkategorier och så var det det där med pappas skjortor, dom skulle sorteras på ett visst sätt och det viktigaste av allt
- Sättet dom skulle hängas på tork på
Jag lyssnade andäktigt på mammas instruktioner och minns att jag kände mig både stolt och glad över att ha fått det enorma förtroendet att ta hand om tvätten
När man tänker tillbaka så känns det hela lite bisarrt
- Hur svårt kunde det vara liksom




Nej, det är inte ett dugg svårt
- bara man följer mina enkla små regler
Små regler som med åren blivit ganska många men är man tvättmajor så är man
Härhemma har det gått så långt att det är jag som sköter tvätten, då får jag det som jag vill ha utan att få hybris och ångestattacker -  givetvis skrivet med ett leende på läpparna
Mina små tvättregler är ganska enkla

* Sortering
Allt sorteras i Svart, mörkt, mellan mörkt och lite ljusare mörkt och detsamma gäller även ljus tvätt
Ljus tvätt, lite ljusare tvätt, väldigt ljus tvätt
Vitt innebär tre sorteringskategorier - Helt vitt, vitt med ljust tryck och vitt med mörkt tryck
Sen har vi handdukar, lakan , underkläder och strumpor och där är jag inte ett dugg noga med färgerna tvätt som tvätt liksom
Alldeles självklart så sorterade jag babykläderna efter samma mönster och med skammens rodnad kan jag väl erkänna att Linn nog var närmare 3 år innan jag tyckte att det var ok att tvätta hennes kläder tillsammans med våra
Men det allra allra viktigast är nog tots allt  upphängningen av det nytvättade
Allt ska hängas efter ett visst schema och all tvätt ska givetvis skakas ut ordentligt
- ingen slarvigt, skrynklig och ihoptryckt tvätt på mina tvättlinor inte



Som sagt - plättlätt bara man gör som jag vill
Paul och jag har haft några små roliga incidenter där Tvättmajoren inom mig har orsakat kaos och ångest
En av gångerna var när jag väntade Linn och var inlagd på Danderyd i över 8 veckor och hade en kort permission samma dag som Paul hade bokat tvättstugan
Jag fick på nåder följa med ner i tvättstugan om jag lovade att bara titta på och inte göra något
Lättare sagt än gjort men givetvis följde jag med och när Paul helt enkelt bara tryckte in kläderna i en enda villervalla så kände jag hur Tvättmajoren inom mig gick fullständigt bananas
Det riktigt skar i min Tvättmajors hjärta när jag såg hur allt kategoriserades i en och samma kategori - Tvätt som skulle bli ren

En annan gång var när vi bodde på Familjevåningen under tiden som Linn låg i ECMO
En av kvällarna var vi tvungna att tvätta
- so far so good, jag var ju med och sorterade
Klockan var nog närmare elva på kvällen när vi skulle ta hand om vår torra tvätt och där stod vi två rätt trötta föräldrar och vek tvätten
Efter en stund gav Paul upp eftersom jag utan att tänka på det vek om den tvätt han så fint redan hade vikt ihop
- Han hade ju inte vikt tvätten på "mitt sätt"
Såhär efteråt kan vi skratta åt det hela att jag i den situationen vi befann oss i överhuvudtaget kunde bry mig om hur tvätten veks ihop...


Jag kan erkänna att jag förr kunde se folks tvättlinor och känna hur det började krypa i mig och få lusten  att jag skulle vilja gå fram till tvättlinan och skaka ut lite tvätt så den inte hängde som skrynkliga korvar
Jag minns också en gång när vi var och hälsade på mormor och när vi satt och drack kaffe kom en av grannarna ut och hängde sin tvätt och både mamma och mormor konstaterade att den där kvinnan minsann aldrig hade fått lära sig hur man skulle  hänga tvätten på ett snyggt sätt
*fniss*
Numera bryr jag mig inte det minsta om hur andra hänger sin tvätt, varför skulle jag liksom ?
Min tvätt är just min tvätt och den tar jag och Tvättmajoren hand om på allra bästa sätt och därför har vi i familjen tagit beslutet att jag ensam tar hand om tvätten
Man ska göra det man är bra på och i - mina ögon- är jag den allra bästa Tvättmajoren i den här familjen, ingen annan kommer ens i närheten av mig....
 

2 kommentarer:

  1. Älskar denna betraktelse! Kan skriva under på i stort sett varenda ord även om du tar sorterande ett snäpp längre än jag.'
    - Tvättmajor Katarina

    SvaraRadera
  2. Jag sorterar kanske inte lika detaljerat som Tvättmajoren, men jag sorterar. Och jag hänger urskakat och trådrakt i den ordning Katarina införde när vi tvättade tillsammans. Och jag manglar.

    SvaraRadera