tisdag 11 november 2014

Här kommer alla känslorna...

 ... på en och samma gång
 
 
Ja, det är en rätt träffande beskrivning av det senaste dygnet
När ECMO kopplades bort och läget var stabilt för Linn så kändes det som om mattan än en gång rykte undan från mina fötter
Det var först då som jag vågade känna och då kom glädjekänslorna, hoppfullheten o tacksamheten men även oron, ångesten och alla andra tunga känslor som under en veckas tid bara tryckts undan för att jag skulle kunna existera här och nu
 
Det är nu jag flyttas tillbaka till det lila rummet på sjukhuset i Dublin, det är nu jag vågar och orkar försöka förstå alla känslorna som infann sig där och då
Det är bisarrt att enssnudda vid tankar om ens barns begravning, hur det skulle kännas att komma hem utan Linn, att åka till stallet utan Linn, att fira jul utan Linn...
 
Alla dessa tankar för runt i mitt huvud under den fm
Jag dunkade huvudet i fönstret och förbannade alla gånger jag tappat tålamodet, alla gånger jag längtat efter tystnad, alla gånger jag varit arg
Att höra en läkare uttala orden "Vi befinner oss i ett stadium där det är som mest kritiskt" borde ingen förälder behöva höra
 
För att samla tankarna skrev jag ner vad som hände, vad jag tänkte just där och då
 
"Hur överlever vi utan Linn ?
Livet får inte vara så här orättvist, Linn är nio år, hon har framtiden framför sig
Hon har så mycket kvar att lära sig och oss
Varje minut känns som en timme och allt vi vill är att spola fram tiden
Jag vill hem, hem tillsammans med Linn - allt annat är otänkbart
Vi ska hem, vår Linn är en fighter...."
 
Tänk så rätt jag hade, Linn är en kämpe
I dag har hon kämpat hårt med att köra slut både på mig, Paul och personalen
Hon vaknade vid sex och frågade efter Paul och sen har dagen rullat på
Linn har ätit piggelin och hållet glassen på egen hand, hon har hjälpt till att suga slem ur munnen
Hon har suttit upprätt i sängen ett par gånger
Sjukskötare Abbe lyckades övertala henne att sitta på sängkanten medan SuperSara borstade och flätade hennes hår
Linn har spelat ballongtennis och handcyklat
Kort sagt haft ett digert program under dagen men sova ?
Klockan är midnatt och Paul är fortfarande kvar hos Linn
Men det är klart, sova har ju aldrig riktigt varit Linns grej och nu har hon ju sovit mer eller mindre en hel vecka så det finns massor att ta igen...  

2 kommentarer:

  1. Sova kan man göra när man blir pensionär :-D

    SvaraRadera
  2. Många känslor tar tid på sig att få komma fram...det kan dyka upp under de mest konstiga händelserna.. Låt det ta tid, andas..Ni har varit med om något chockerande som nog tar en tid att bearbeta. Varmaste kramar

    SvaraRadera