onsdag 19 november 2014

I dag har...

... det här leendet hållt mig uppe
 
 


Jag vet, jag borde vara sprudlande glad, tacksam, gå runt med ett leende på läpparna och glädjestrålande känna mig som den mest lyckliga i hela världen
Och tro mig, jag är glad, jag är tacksam
Jag är otroligt lycklig över att vi har Linn hos oss
 
Jag vet att vi långt ifrån är de enda som drabbas av ett svårt sjukt barn, jag vet också att många, många inte har haft samma tur som vi har haft och att deras "resa" inte slutade lika lyckligt som våran
Men det spelar liksom ingen roll i det här läget,
jag måste också få tänka/känna och att få vara ledsen
På sjukhuset hade vi fullt upp hela tiden,
det var sköterskor som skulle ta prover, mediciner som skulle ges, rond, sjukgymnast, toabesök, lekterapi, mat
.Det blev liksom aldrig någon tid över till att tänka och känna
 
I dag har vi haft en lugn dag
- bara Picasso, Linn & jag
Jag hade några "to do" inga stora grejer
- lite tvätt, kanske plocka lite prylar, packa upp Linns grejer, baka, ringa några samtal, fylla i blanketter...
 
 
 
 
... men jag har liksom inte kunnat få tummen ur
Vips när jag stod där och hängde tvätt så kändes det plötsligt som om jag var tillbaka i det lilla rummet på sjukhuset i Dublin
Paniken och alla känslorna bara sköljde över mig och gick inte att tränga bort och det hela kändes helt sjukt, varför känna panik och skräck nu när faran för länge sen är över ?
Jag var inte riktigt beredd på att hamna tillbaka och uppleva dessa känslor igen
Jag har tyckt att jag har haft läget under hyfsad kontroll, att känna mattan ryckas undan och åter sugas ner i ett svart hål var inget jag var förberedd på
Jag menar,  Linn är "frisk" och ska bara återhämta sig, faran är över för länge sen
Men det spelar liksom ingen roll vad hjärnan försöker tala om för kroppen, känslorna väljer sin egen väg och struntar i allt vad logik heter just nu
 
 
 
 
Mitt i det här känsloläget så finns Linn med alla tankar, känslor och minnen
Vi två har samtal som jag aldrig ens fantiserat om att ha med något av mina barn
Samtal som handlar om allt från liv, död, forskning, svårt sjuka barn, hallucinationer, vad som händer när man dör, hur man känner när man dör, vad folk känner när någon dom tycker om dör, varför man inte alltid kan bota alla sjukdomar till varför det luktar så konstigt på sjukhus
Och mellan dessa samtal håller Linn på att förbereda sig mentalt inför morgondagens borttagning av stygnen på halsen och i ljumsken
Linn är numer inte bekväm med att ha folk nära inpå sig än mindre med folk som ska "pilla"
Näsan, halsen o ljumsken är extremt känsliga ställen för henne just nu men samtidigt så vet hon att stygnen måste bort
Småfnissande har hon legat på soffan och övat hur hon ska ligga, hur hon ska andas under tiden dom tar stygnen och vad hon ska tänka på
Att hon är tapper och duktig har hon redan visat hundra gånger om under den här tiden men jag kan inte låta bli att förundras över hur klok hon är och hur hon hela tiden kämpar för att övervinna sina rädslor
I morgon stygnen och sen ska vi på allvar så smått börja bearbeta olustkänslan och paniken hon numera känner inför dockor och deras stirrande ögon...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 kommentarer:

  1. Efter allt vad ni har varit med om hade det varit konstigt om alla dessa tankar och känslor INTE hade funnits där. Livet och vardagen kan inte bara rulla på som vanligt. Ni har ju massor att bearbeta och det kommer att ta tid och ni kommer att göra det på olika sätt. Kramar till dig och resten av familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst är det så... men ibland vill man bara att allt ska vara som vanligt igen :-)

      Radera
  2. Jag säger som föregående. Det är inte konstigt att det poppar upp. Du hade inte tid med tankarna och känslorna där och då men det betyder inte att du slängde bort dem. Du la dem i ryggsäcken och nu håller du som sagt var på att packa upp och då kommer de fram igen.

    Du kommer inte kunna slänga bort dem utan att ha tittat på dem först. Orkar du inte nu så lägg undan dem igen ett tag men vet att de finns kvar.

    Ta hjälp om det behövs. Att prata med nån som vet att ställa rätt frågor (jobbiga ibland såklart men så är det). Det är inte förbjudet att känna. Rädsla, sorg, ilska. och att sätta ord på känslorna och förklara dem gör att trollen spricker.

    Kram och ta hand om er nu.

    SvaraRadera