söndag 29 april 2018

Always look at....

... the Bright side of Life

Söndagens planer fick ett tvärt stopp i korsning i Hallonbergen då bilen helt utan förvarning valde att helt enkelt bara tvärdö och stanna
Vissa saker kan man helt enkelt inte påverka och då har man två val
Antingen kan man välja att bryta ihop och se allt svart eller så tar man ett djupt andetag och konstaterar att det kunde ha varit värre 

Bilen kunde ju ha valt att lägga av på en enfilig sträcka på Norrtäljevägen eller varför inte halvvägs till Varberg eller när man är på semester ?
Nu valde bilen visserligen att strejka mitt i en korsning men ändå sa att bilar med visst besvär kunde passera förbi, Paul kunde hyfsat snabbt ta sig till ES och hinna fram i tid till sin sändning och Linn och jag hade sen nära till t-banan
Vi missade visserligen en morgonfika med Malle men å andra sidan blev vi omhändertagna av en av killarna som jobbade på OK/Q8 som kom ut och undrade om vi behövde hjälp och när han konstaterat att han inte kunde göra något så lämnade han sitt paraply så vi inte skulle bli så blöta i väntan på bärgaren
Det hade varit trevligt att få skratta bort en stund med Malle men bärgaren var en trevlig prick och bjöd på några skratt under tiden han kollade bilen och till sist konstaterade att han tyvärr var tvungen att ta med den till bildoktorn
Sen var det då dagens stor begivenhet som vi missade
- Carolinas grillparty!
I sanningens namn har jag lite svårt att hitta något positiv med att vi missade det eftersom just det partyt var något både Linn och jag sett fram emot länge och verkligen  längtat efter så det känns jättetråkigt att vi missade det i år speciellt med tanke på hur himla roligt och trevligt det var förra året Men  ja det enda positiva med det är att jag helt plötsligt fick ett par timmar över för att hinna klart mina två sista skoluppgifter och i och med att jag hinner få in dom kan jag sen ägna mig åt att förbereda mig inför det två proven som båda  är den 17:e maj 


Söndagen blev inte som planerat och bilar som strejkar är aldrig roligt men det mesta löser sig bara man behåller lugnet och fokuserar på att hitta lösningar istället för att se problem
Livet på landet sådär lite lagom "off" kan bli lite knepigt utan bil men jag hade turen att Cirkel K i Norrtälje snabbt kunde fixa fram en hyrbil som är redo att hämtas om några timmar och bästa vännen med hjärtat på rätta stället planerade snabbt om sin eftermiddag för att kunna skjutsa mig in till Norrtälje när det är dags att hämta den så även om den här dagen inte blev som planerat så finns det chans att morgondagen följer agendan tack vare lite trix och fix 


Det allra bästa hade ju varit om bilen snällt hade fortsatt att fungera men nu valde den av någon anledning att ta en liten paus men inget ont som inte har något gott med sig för även om jag försöker hålla fokus framåt och lyfta det positiva i tillvaron så finns det stunder då tankarna fladdrar iväg och snärjer in sig i helt fel riktning och drar sig åt den där lite svarta negativa nedåtspiralen och det var lite där jag befann mig i morse då tankarna for runt i ett enda virrvarr av frågetecken och en massa Varför  och kanske var det ett stopp med bilen som behövdes för att putta tillbaka mig på rätt väg igen och få mig att fokusera på här och nu istället för att tänka och analysera saker som jag ändå inte på något sätt kan påverka eller kommer att kunna förstå hur mycket jag än vrider och vänder och försöker hitta svar och förstå
Här och nu, fokus framåt
- för min egen skull
Nästa gång jag hamnar i et tillfällig svacka ska jag påminna mig om vad Linn sa under promenaden hem från bussen

- Mamma jag är imponerad över att du fixade bärgare och hyrbil bara sådär, supersnabbt! Mamma du kan ju, du är helt enkelt bäst...

För hur det än är så är jag om inte bäst så i alla fall good enough och det räcker gott och väl







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar