söndag 29 april 2018

En konstig...

... känsla

Söndag eftermiddag, helgen börjar lida mot sitt slut men som kompensation för det arbetet jag lagt ner på jobbet under den senaste månaden så har jag fått morgondagens klämdag ledig
Så för min del fortsätter helgen med ytterligare två lediga dagar vilket iofs känns riktigt skönt men samtidigt så smyger sig en annan för mig helt ovan känsla fram
- Jag längtar till jobbet!
Under dagen har jag mer än en gång kommit på mig själv med att tänka
- Attans, varför ska jag vara ledig i morgon ?
Jag vill ju hänga med på utflykten till Kungsträdgården, titta på de vackra körsbärsträden som är i full blom och ha picknick med barnen, 
jag vill ju ha kul tillsammans med både barnen och mina underbara kollegor
Två dagar ledigt och jag saknar dom allihop


Det där att längta till jobbet är för mig en helt ny känsla för mig
Det är så många gånger som jag lite avundsjukt tänkt att Paul har varit lycklig lottad som haft jobb han trivs med, jobb han med glädje gått till varje dag
Det är så många gånger jag har undrat över hur det skulle kännas att gå till jobbet med lätta steg och ett leende på läpparna, hur det skulle kännas att längta till jobbet när man är ledig ?
Hur det skulle kännas att tänka på jobbet utan att känna en olustklump och ett tvång över det hela
Numera behöver jag inte undra
Jag vet hur det känns att med lätta steg och ett stort leende gå till jobbet en måndagsmorgon och med glädje och värme i hjärtat tänka 
- Wow, en ny vecka väntar
Jag vet hur det känns att efter en ledig helg slippa söndagsångesten och istället bli varm i hjärtat och känna att det ska bli kul att möta en ny vecka tillsammans med barnen och arbetskamraterna
Numera vet jag hur det känns att ha arbetskamrater och en chef som jag tycker om att jobba tillsammans med och som visar att även dom tycker om att jobba tillsammans med mig
Efter drygt trettiosex år i arbetslivet har jag äntligen hittat hem och det känns alldeles underbart


Men hur mycket jag än trivs på mitt jobb och hur mycket jag än längtar efter att gå dit så har jag under åren som gått lärt mig en hel del och det är bland annat att hur roligt något än är, hur mycket man än längtar efter något så behöver både kroppen och knoppen få vila
Hur roligt det än är att gå till jobbet och ta sig an nya utmaningar och hur kul det än är att vara tillsammans med barnen där så finns det ju inget som är viktigare än att vara tillsammans med min familj och mina vänner och för att behålla den där känslan av längtan och glädje inför jobbet är det viktigt att hålla balansen mellan jobb och fritid
Just därför låter jag den där känslan av längtan vara just bara en härlig känsla och fortsätter att njuta av min ledighet tillsammans med familjen 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar