måndag 23 april 2018

När ytan...

... krackelerar

Allt är inte alltid vad det utger sig för att vara, helt plötsligt har ytan börja krackelera och plötsligt har jag börjat se saker och ting i ett helt annat ljus än vad jag har gjort tidigare
Efter att ytan började krackelera har det visat sig att någon annans sanning inte riktigt stämde överens med den verkligheten jag möter utan att det var just den personens version och uppfattning om tillvaron och ingenting annat
När ytan väl började krackelera och folk började prata med varandra så har det  sakta vuxit fram en helt annan bild av tillvaron och tillsammans har vi börjat jobba på något som förutom en fin yta även har en stabil och bra grund att vila på
En grund som vi bygger tillsammans där just tillsammans är ledordet
Inte jag, inte du, inte vi, inte ni utan tillsammans 
För hur det än är när allt kommer omkring så spelar det ingen roll hur bra varje enskild individ är utan det är  just tillsammans som vi blir starka, ett lag är aldrig starkare än sin svagaste länk och ett lags styrka är att kunna och att våga göra varandra starka

Både under dagen idag och under förra veckan har jag haft ett flertal samtal, samtal där jag innan känt ett visst obehag pga av hur saker och ting framställts för mig
Samtal där "sanningar" ställts på sin spets och visat sig i helt nya skepnader 
Samtal där jag efteråt förundrat skakat på huvudet och ställt mig frågan
- Vad hände här ?
Men visst, det kanske är så att min omgivning just nu består av x antal kappvändare och människor som blåljuger mig rakt upp i ansiktet bara för att det passar dom just nu eller  för att skydda sig sjävla eller så är det så att det alltid finns två sidor av ett mynt och att man ibland måste tillåta sig att våga vända på myntet för att se vad som finns på andra sidan
Och visst, jag kanske är naiv som väljer att tro på vad folk säger
och vem är väl jag att uttala mig, jag som är outbildad och har noll koll på läget?
Eller kan det vara så att mina drygt 35 år inom vården och mitt 53 år långa liv trots allt gett mig en hel del erfarenhet och en bra grund att så på ?
Erfarenhet som jag nu kan omvandla till kunskap och ha nytta av i mitt nya jobb
Kanske är det till och med så som några kollegor sagt under de senaste veckorna
- Du är en naturbegåvning tillsammans med barnen, något man inte kan studera sig till...

Det kanske är så som en förälder sa förra veckan
- Redan från dag ett har jag sett vad du gör i det tysta här på förskolan och det har varit enbart positivt, det behövs fler som du inom yrket

Eller kanske är det så som min lärare konstaterade i förra veckan när hon var på besök på min "praktikplats"
- Du verkar ha det i dig, du har redan gjort mer här än vad som krävs på nästa praktik.

Eller det kanske t.om är så som min chef sa vid samma tillfälle
- Under åren har jag har intervjuat hur många utbildade barnskötare som helst med många års erfarenhet som inte ens är i närheten av Helens kvalifikationer...

Det får vara hur det vill med den saken, en sak vet jag med säkerhet och det är att jag älskar mitt jobb och att jag tillsammans med mina nuvarande kollegor gör ett bra jobb
Vi jobbar tillsammans, vi stöttar varandra och det viktigaste av allt är att vi samarbetar och hjälps åt och att vi på kort tid har bildat en härlig teamkänsla där vi jobbar tillsammans som ett team där alla är lika mycket värda och tillåts ta lika mycket plats vilket märks framför allt på barnen och deras glädje men även genom den feedback och det underbara stödet vi dagligen möts av från föräldrarna som uttrycker en glädje över den positiva stämning som möter dom vid hämtning och lämning

Under de senaste veckorna har jag lärt mig så otroligt mycket både om mig själv och om andra och än en gång har jag blivit påmind om hur viktigt det är skrapa på ytan och titta efter vad som gömmer sig där och framför allt hur viktigt det är att bilda sig en egen uppfattning och att inte vara rädd för att erkänna att man kanske har agerat fel
Jag har också blivit påmind om hur viktigt det är att stanna upp och tänka efter, att inte bara lyssna på vad människor säger om varandra, att ställa sig frågan varför och att även vända sig direkt till någon för att ta del av dennes version och därifrån sen bilda sig en egen uppfattning

När ytan väl börjar krackelera kan man om man har lite tur upptäcka en helt ny värld.
en värld som man mer än gärna vill vara en del av
En värld som släpper in både värme och kärlek och som med positiv energi i stegen för en framåt längs livets resa




















1 kommentar: