söndag 12 april 2015

Så var det...

... det här med heltid vs halvtid
 
 
Under alla år jag har jobbat så har det från vissa håll alltid funnits en viss föraktfull inställning till de som inte arbetar heltid
När det handlar om att jobba några timmar extra, utföra lite jobbigare/tyngre sysslor eller vad det nu kan vara så har jag mer än en gång har jag lyssnat till argument som
 
"Det där kan väl halvtidarna göra..."
"Hen som bara jobbar halvtid kan väl..."
osv. osv.
Ungefär som att de som jobbar halvtid minsann bara glassar omkring på en räkmacka och minsann borde förstå hur synd det är om de stackare som jobbar heltid och sliter häcken av sig
Och viss det kanske är så och jag har full förståelse för att man som heltidsarbetande kan vara trött och tycka att arbetsdagen är lång men när allt kommer omkring så handlar det om vilka val man gör här i livet
 
 


Jag eller rättare sagt jag och min man har gjort valet att jag ska jobba 50%
Ett val vi gjort med hänsyn både till min hälsa och med en tanke på hur vår vardag och vår familj ska kunna  fungera på allra bästa sätt
Det  är ett val som gör att det blir mindre pengar in när det är dags för lön men å andra sidan så ger det oss fler "fria" timmar att  spendera tillsammans
 
 


Just nu är det "kris" på jobbet med beordrade arbetspass som följd och häromdagen hamnade jag i en lite diskussion där någon ansåg att det naturligaste var att beordra alla deltidare i första hand och jag kan inte bli annat än less på just det argumentet
Visst, jag jobbar "bara" 50% men det betyder inte att jag resterande tiden bara ligger på soffan och petar i naveln lite förstrött utan vårt liv är planerat efter mina arbetstimmar och en övertidstimme/ett extrapass för mig är precis lika mycket övertidstimme/extrapass som för en som arbetar heltid
- det inkräktar lika mycket på min fritid som för någon som jobbar heltid
Visst en heltidare har lite mindre fritid än vad en deltidare har men å andra sidan har en heltidare betydligt mer i lönekuvertet än vad en deltidare har och det handlar som sagt om val vi gör här i livet
 
 


Jag är väl medveten om att alla rent ekonomiskt inte har möjligheten att göra samma val som jag har gjort även om dom kanske skulle vilja men jag vet ochså att många skulle kunna göra valet men att det då kanske skulle innebära en del uppoffringar som de inte är villiga att göra
Man kan sluta röka och spara en massa pengar, man kan byta till ett mindre och billigare boende, man kan skippa den där utlandsresan man gör på semestern varje år osv.
Det handlar i de flesta fall om prioriteringar och vad man är villig att offra
Vi har gjort vår prioritering, för oss är det värdefullt Linn kan åka direkt hem efter skolan, att jag kan spendera tid tillsammans med Linn både hemma och uppe i stallet, att vi har vår familjetid tillsammans mm
Så, ja när jag beordras in svider det precis lika mycket för mig som det gör för en heltidare
Även jag som "bara" jobbar halvtid får mindre tid över till familjen eller tid att återhämta mig mellan passen och även jag tvingas planera om min fritid
Och även om det just den här gången kändes rätt jobbigt pga av just hälsoskäl så föll det mig aldrig in att tänka tanken att dom borde ha valt någon annan av mina arbetskollegor istället för mig
Kanske beror det på att jag har gjort ett val, ett val som fungerar för just mig och min familj och framför allt ett val jag känner mig oerhört nöjd med


 
 
 
 

 
 


2 kommentarer:

  1. Så är det på mitt jobb också. Det sägs att deltidarna ska i första hand täcka upp när det fattas. Självklart är det något som ledningen också förespråkar eftersom det blir billigare att beordra in en deltidare än en heltidare då deltidaren får fyllnadslön upp till heltid först medan heltidaren direkt får kvalificerad övertid.

    I den bästa av världar fanns det alltid vikarier i tillräcklig mängd som gjorde att alla fick jobba den tid de ville och ingen behövde täcka upp och jobba extra ofrivilligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den bästa av världar fungera allt som det ska :-)
      Jag har varit lite extra grinig de senaste dagarna eftersom min återgång till det "normala" igen inte alls blev som jag ville och hade planerat. I "normala" fall hade jag förmodligen inte brytt mig om dessa kommentarer men den här gången var jag både trött och less så då blev jag lite grinig :-)
      Men jag tycker att det är oerhört trist att vi arbetskamrater inte kan ha mer respekt för varandra och varandras val...

      Radera