fredag 24 april 2015

Så var det...

... det här med hygien
 
 
Som anställd inom vården vet man att det är ett big NO NO att tex bära långärmat, ringar, armbandsklocka, smycken och ha långa naglar och detta för att alla vet hur mycket skit som samlas där  och som sen sprids vidare och det spelar liksom ingen roll hur god handhygien man har och hur mycket man än spritar sina händer
- skiten letar sig in under klockarmbandet, in under ringarna och naglarna
Thats it och det är inte så mycket att diskutera om just den saken, det är liksom alldeles självklart för alla som arbetar inom vården där det är A och O att förhindra smittspridning
 
 


Att sjukvården är en enda stor smitthärd vet vi ju alla och något  alla småbarnsföräldrar vet är ju att även förskolan är rena smitthärden där barnen smittar varandra hej vilt och det är väl mer en regel än ett undantag att man som småbarnsförälder ibland känner sig som en ständig gäst i vabbträsket 
 Jag är ganska säker på att personalen som arbetar på förskolan är väl medveten om det här med smittspridning och att man har rutiner kring det hela och nu är det visserligen ett par år sen mina barn gick på förskolan men att döma av de vänner och bekanta jag har som jobbar inom förskolan så är jag ganska säker på att det även idag på smyckes/klock/nagelfronten ser ut som när mina barn gick på förskolan dvs att många i personalen bär både ringar, armband, klockor och inte att förglömma har långa naglar och jag kan inte låta bli att undra om det är så att personalen på förskolan har annorlundare smycken/naglar kontra oss inom vården ?
Besitter dom en kunskap eller ett mirakelmedel som förhindrar bakterier att söka sig in under dessa attiraljer ?
Kanske är det dags för de hygienansvariga inom vården att göra ett studiebesök på en förskola för att ta lärdom av hur dom gör för att förhindra bakterier att fastna under ringar, klockor, naglar mm
Eller kanske är det så att man inom förskolan skulle ta del av sjukvårdens kunskaper i ämnet ?
 
 
 
Nej jag tror inte på något vis att problemet med ständigt förkylda eller magsjuka barn ligger i att personalen på förskolan bär smycken, ringar eller har långa naglar men jag tror inte heller att det är en helt oviktig detalj i det stora hela
Tilläggas bör att  jag numera inte en del av förskolevärlden eftersom mina barn slutat i förskolan för länge sen och att jag absolut inte har en susning om hur diskussionerna kring  detta med hygien går på arbetsplatserna eller vilka regler som finns kring detta för personalen utan det är mina högst egna funderingar som bygger på vad jag ser/hör i min bekantskapskrets och vetskapen om att bakterier fastnar under smycken och naglar vare sig man är vårdpersonal eller arbetar på förskolan
 






 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar