måndag 23 juli 2018

Monstret

… under sängen

När ett barn visar rädsla för monstret under sängen är vår första tanke inte att hänga över en filt och begrava monstret i mörkret,
en sån handling skulle bara skapa ännu mer rädsla för monstret och för barnet bli ett ännu större och otäckare hot mot tryggheten
Nej det är naturliga är att vi tillsammans lägger oss på golvet och med hjälp av ljuset från en ficklampa lyfter vi ut monstret i ljuset, pratar om monstret och rädslan 
Avdramatiserar monstret och får dess skugga att försvinna så att barnet lugnt kan krypa ner i sin säng och tryggt somna om igen i visshet av att monstret bara var en skugga som numera är borta



På samma sätt måste även vi sluta gömma monstret i mörkret
Vi behöver prata om monstret,
lyfta fram monstret i ljuset och få skuggan att blekna
Först då kan vi avlägsna monstret från vår familj, vårt hus & vårt liv
Så länge vi gömmer monstret i mörkret och vägrar att prata om det kommer monstret att fortsätta att finnas kvar i mörkret under vår säng och skapa en  oro hos mig och därmed påverka vårat liv
Problemet med monstret är att jag inte kan bekämpa det själv, det är du som har lösningen i din hand och så länge du väljer att låta monstret bo kvar i mörkret kommer också min rädsla och oro finnas kvar och växa sig större och starkare inom mig
Det är du som måste lyfta fram monstret i ljuset och få skuggan att lämna våran familj och därmed skapa den ro och trygghet vi alla tre så väl behöver för att vi ska känna oss trygga igen
Det är du som måste bestämma dig för om du vill behålla monstret under sängen och låta skuggan sakta lägga sig över det vi tillsammans försöker rädda
Det är du som måste ställa dig frågan om vad som är viktigast
Monstret ? 
Du ?
Jag ?
Vi ?
Vår familj?
Jag vet vad som är viktigast för mig men jag vet inte hur länge jag orkar med den otrygghet som monstrets närvaro skapar hos mig
Jag behöver lugn, ro
Jag behöver din hjälp att bli av med monstret för gott...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar