söndag 15 juli 2018

Så var det...

… det här med att vara en PK mamma

Nej, jag är långt ifrån någon PKmamma, tvärtom
Den senaste tiden har jag nog varit allt annat än PK
Jag har varit en rätt trött mamma, en mamma utan något större tålamod och en mamma som mer än en gång per dag tänkt tanken

- Ge mig lite frihet,
ge mig tid att bara vara
Tid att slippa ta hänsyn
Tid att slippa vara flexibel
Ge mig tid för mig själv
Tid att höra mina egna tankar

Jag har mer än en gång känt att allt det där som hör mammaskapet till känts mer jobbigt än positivt
Kort sagt, jag har inte riktigt haft orken att vara den mamma Linn förtjänat men jag kan med handen på hjärtat säga att jag verkligen har försökt
Jag har bitit ihop och mer än en gång hängt med på saker och fixat och trixat för att allt ska kännas bra även om egodelen av mig skrikit högt efter att bara få vara, bara få ha en stund över för mig själv
För även om jag inte är någon PKmamma så gör jag mitt bästa för att vara en så bra mamma som jag orkar just för tillfället


Men idag bestämde jag mig för att släppa allt och bara vara här och nu tillsammans med Linn och  lindra mitt dåliga samvete lite och när jag föreslog att vi skulle sova ute under bar himmel tillsammans trodde Linn först att jag skojade men när hon insåg att jag menade allvar blev hon överlycklig och här ligger vi nu under körsbärsträdet
Visserligen ligger jag här med min dator och Linn med sin IPAD men vi gör det tillsammans
- Vi bara är


Än är klockan bara drygt tio och det återstår att se hur länge vi blir kvar här under körsbärsträdet,
ambitionen är att sova här hela natten men man vet aldrig vad som händer
Det vore cool om vi härdar ut för visst har jag mer än en gång suttit ute och upplevt hur dagen övergått till kväll och för att sen övergå till natt och någon gång har jag även suttit uppe så länge att natten övergått till morgon men även om jag någon gång tänkt att det skulle vara häftigt så har jag aldrig  sovit under bar himmel
Men nu ligger jag här under trädet med Linn och bara är
Njuter av den ljumma vinden och av att höra syrsorna spela och jag njuter även av känslan av att jag för första gången på länge känner att det är rätt mysigt att vara mamma och att jag är en mamma utan dåligt samvete och  att jag för tillfället har lyckats koppla bort alla borden och måsen och bara är här och nu och det är en rätt skön känsla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar