torsdag 12 juli 2018

Gräset är ...

… inte grönare

När verkstan skulle fixa till en buckla på vår bil som dom hade orsakat så fick vi självklart en lånebil under tiden och det var inte utan att det knöt sig lite i magen på mig när det stod klart för mig att ersättningsbilen var en Range Rover Evoque
Det är ingen hemlighet att jag ogillar att köra stora bilar i allmänhet och i synnerhet suvar får mig att bli kallsvettig vid bara tanken på att sätta mig bakom ratten i en sån bil
Men på något sätt var det liksom bara att gilla läget när jag första gången skulle sätta mig bakom ratten och köra den för första gången och...



… ja man kan väl säga att redan när jag la in backen för att backa ut från parkeringen så uppstod den första spirande förälskelsen och under den veckan som vi hade bilen så växte känslorna sig allt starkare och för varje gång jag satte mig bakom ratten upptäckte jag fler och fler fördelar
Kort sagt, jag blev lätt förblindad av min nya bekantskap och både lockades och förfördes av allt det nya och spännande
Dvs ända fram tills vi gjorde vår första lite längre tur tillsammans - Linköping tur & retur samma dag
Halvvägs till Linköping började jag som vanligtvis  är lätt bortskämd av vår tysta bil så smått störas av motor & vägljudet som även om det egentligen inte var så anmärkningsvärt ändå blev en lite irriterande detalj
När vi sen var framme i Linköping konstaterade jag att jag faktiskt kände mig lite stel i ryggen och när jag tänkte efter så var det nog så att sätena i Range Rovern inte var lika mjuka och bekväma som de jag är van vid
Under returresan hem började de där känslorna av den första förälskelsen så smått skuggas av att jag efter resans gång upptäckt att väghållningen inte var lika mjuk och skön som den jag var van vid och väl hemma igen så började jag så smått sakna min gamla kompis men samtidigt så kände jag ju att jag  Range Rovern hade fungerat som en liten egoboost för min del, den hade ju fått mig att våga utmana mig själv lite och fått mig att inse att jag faktiskt vågade och kunde mer än jag trodde och att känna att man vågar prova på nya saker och uppleva att man faktiskt klarar av det är en rätt häftig och skön känsla som kan förblinda omdömet en smula
Ja man kan ju faktiskt förblindas så pass att man helt enkelt glömmer bort att man även vid  tidigare tillfällen haft den där härliga känslan av att våga prova på nya saker, att utvecklas och växa tillsammans med någon annan 


I tisdags var vår bil äntligen färdig och det var dags att byta tillbaka och det var en riktigt skön känsla att få sätta sig bakom ratten i vår bil
Allt det där som jag till en början hade låtit mig charmats av i lånebilen var helt plötsligt som bortblåst och jag började så smått återupptäcka fördelarna med våran bil och insåg hur mycket jag hade saknat den
Detaljer och egenskaper som jag på något sätt tagit för givna och inte riktigt satt värde på gjorde sig påminda om sin förträfflighet och bekvämlighet och inte ens det faktum att vår bil direkt prövade mina känslor genom att under färden ner till Varberg krångla lite och kräva ett stopp på en verkstad för lite felsökning kunde grusa glädjekänslan över att få vara tillsammans med en kär vän igen
För hur det än är så är det ju hur enkelt som helst att älska någon när allt rullar på och livet är en fest men det är det när det krisar och problemen uppstår som kärleken behövs som mest och det är även vid dessa tillfällen som känslorna testas till max och klarar man att ta sig igenom motgångar tillsammans så växer kärleken sig ännu starkare
Väl på plats i Varberg kunde jag konstatera att min lilla affär med Range Rovern helt enkelt gav mig lärdomen att man saknar inte kon förns båset är tomt och hur lockande det än verkar så är inte gräset grönare på andra sidan staket
Kort sagt

- Var rädd om och vårda det du har





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar