måndag 6 januari 2020

Det här med...

… att träna

Ända sen jag körde ett "prova på pass" hos Alexandra har jag varit superpeppad på att vara med på en bootcamp under januari dvs att träna 2ggr/v där
När nyårsklockorna klingat ut och det nya året började så tog jag tag i promenaderna igen, under årets fem första dagar promenerade jag sammanlagt 3.9 mil och när jag la mig i går kväll kände jag mig taggad och redo för dagens Hard core pass
Men det var igår kväll det,
när jag vaknade i morse var jag allt annat än taggad
Helt plötsligt kändes det där träningspasset bara så jobbigt och totalt ointressant
Jag kunde rada upp minst tio andra saker som kändes betydligt viktigare än att träna


Som tur var så hade jag en träningskompis så att hoppa över första passet fanns liksom inte på kartan men jag var allt annat än taggad och sugen på det hela
Helt ärligt så kände jag mig rätt mycke "vill inte", stel och totalt ovillig när jag klev in i träningslokalen och ända fram till passets första övning kände jag bara ett stort 
"Jag vill inte, jag går hem..."
Men någonstans långt inne tittade den där lilla djävlaranammatypen fram och sparkade mig lätt i baken och sa åt mig att sluta vara så motsträvig


Ja sen köttade jag bara på och köttade är precis rätt uttryck för det var precis vad jag gjorde
Det fina i kråksången är att alla tränar på efter sina egna förutsättningar utan att jämföra sig med varandra
- samma övningar men med olika vikter, intensitet
Jag var på väg att ge upp mer än en gång men på något sätt så lyckades jag peppa mig lite att ta i lite till, och lite till och vips var passet över och jag kunde klappa mig själv på axeln och känna mig riktigt riktigt nöjd med mig själv

Träningsåret 2020 har börjat bra och jag ska försöka fortsätta i samma spår
Jag har inga direkta mål under året mer än att genomföra Vårruset, Tjejmilen & Midnattsloppet och det förhoppningsvis lite, lite snabbare än förra året men tiden är inte det viktiga
Det viktiga är att hålla kroppen i form för hur det än är så även om jag tränar förhållandevis måttligt så har jag nu när jag kommit igång igen insett hur mycket jag faktiskt har saknat träningen under det ofrivilliga uppehållet då livet liksom kom emellan så en av årets stora utmaningar får helt enkelt bli att hitta ett sätt att prioritera träningen när vardagen ska pusslas ihop


1 kommentar:

  1. Härligt att du kom iväg. Jag har en envis segdragen förkylning som inte vill blomma ut men ont i halsen det har jag minsann. Körde lite hemmaträning idag. Bara så jag kom igång. Inget flås.

    SvaraRadera