söndag 30 december 2012

Där gick...

 
 
 
... luften ur mig totalt
 
 
I dag fick jag en rejäl käftsmäll eller hur man nu ska uttrycka det
Det kändes iallafall som om mattan helt drogs undan mina fötter och jag tappade andan
Ja som om luften, energi, lusten
- ja allt bara försvann sådär *poff*
 
Nej , jag har aldrig förväntat mig vågen, cred eller stående ovationer för mina insatser men efter att under två dagar samlat ihop sådär en elva-  tolv övertidstimmar ,  ett arbetspass på tio timmar utan rast bara för att  sen nätt  och jämt hinna hem och kasta i mig lite middag innan det var dags att jobba hemifrån ytterligare två timmar - en fredagskväll
Sen ägna tre timmar av lördagskvällen åt planering och även en timme av söndagen för att åka in till jobbet med denna planering och där mötas av en liten käftsmäll kändes väl sådär kan jag säga
 
Som sagt, jag förväntar mig inte ngn tacksamhet, jag är dum nog att göra mitt jobb och dessutom låta det gå ut över min lediga tid som jag bra mycke hellre skulle tillbringa tillsammans med min familj istället för att låta jobbet uppta allt mer tid av den
Det enda jag förväntar mig är att folk tar ett eget ansvar, att man inte förväntar sig en krattad gång att gå på utan att det jobb man har innebär att man ibland får kratta gången på egen hand
Men det är lätt att sparka på den som står närmast istället för att angripa den som har huvudansvaret
 
 



Snart ett år i mer eller mindre motvind börjar ta ut sin rätt och sätta sina spår
Jag trivs med mitt jobb, trivs med de nya utmaningar jag har ställts inför men jag kommer nog aldrig förlika mig vid tanken på att det ska vara okey att sparka på den som står närmast och hur mycke jag än försöker kommer jag nog aldrig att förstå mig på hur en del människor tänker och agerar
Jag kommer heller aldrig att förstå hur  man kan kräva att en del ska vara felfria medans det är ok för andra att göra små fel och misstag
Vi är alla människor som förhoppningsvis gör vårt bästa men ibland räcker vi av olika anledningar inte till, kanske beroende på förutsättningar vi själva är oskyldiga till och inte på npgot sätt kan påverka och  att i ett sånt läge mötas av en käftsmäll är banne mig inte något som känns bra i hjärtat
Just nu känns det som om jag helst av allt bara skulle vilja kyrpa ner under en filt och försvinna in i sömnens värld under ett par veckors tid
Orken, lusten att ladda inför ett nyårsfirande fullkomligt kom av sig...


4 kommentarer:

  1. Alltså... jag blir så nyfiken på er planering ;) blir väl så kanske eftersom jag är i samma bransch.

    Men hur var det... papper o penna?

    Jag kan nog (from my point of wiew) tycka att du har övermäktigt stort ansvar (självpåtaget eller givet?).
    Är du ensam med ansvar att se till att jobben blir utplanerade eller är ni fler som delar på uppgiften? Det KAN bara inte stå o hänga på en persons varande.

    På den tiden vi planerade med papper och penna så gjorde ALLA i gruppen det när tillfälle bjöds. Nu planerar tre personer placerade i en "centralplanering" alla hemtjänstgruppers jobb i den här kommunen med dator och ett planeringsprogram där brukarnas position på kartan finns och programmet räknar ut restid och så lägger man in hur mkt tid varje besök tar/får ta och med områdesindelningar i varje hemtjänstgrupp så gör programmet en lösning som sen går att justera för hand.

    Du bränner ut dig människa om du fortsätter såhär. Arbetstid är arbetstid och fritid är fritid. Det får inte bli så att du alltid och konstant jobbar över eller ännu värre - tar hem och planerar.

    Nu har jag bråkat en hel massa men nu ska jag vara snäll.

    Jag hoppas du laddar om och får lite lust att fira in det nya året och att du laddar rejält för att ta upp till kamp om hur du vill att det ska vara på jobbet. Chefen måste väl kunna lyssna och förstå och förmedla till övriga. Hon/han har också ett ansvar. Ett stort ansvar faktiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är tre planerare som ansvarar för våra fem gruppers planering dagtid - då sker planeringen via ett planeringsverktyg på datorn som precis som du beskriver har koll på resvägar, tider, beslut mm. Men när det kommer till kvällar o helger så funkar det inte att använda pleneringsverktyget pga av att vi helt enkelt är för lite personal... I vanliga fall hjälps vi som sagt åt men i fredags var det totalkris, flera sjuka bland personalen, en av planerarna vabbade och förutom att försöka ringa in vikarier, pyssla ihop bemanningen så skulle jag ge mig på att planera helg/kväll för alla fem grupper plus då nyårshelgen. När det ena problemet precis löst sig dök nästa upp och så höll det på hela dagen plus att jag mitt uppe i allt skulle "serva" de som jobbade dag och hjälpa till att fixa än ditten än datten och till slut var klockan alldeles för mkt, vi stod en kort inför kvällen så det var bara att planera om än en gång och för att underlätta för de som skulle jobba tog jag på mig att sköta "ringtillsynerna" hemifrån - den här kvällen då tio stycken vilket tog sin lilla tid. Jag önskar att jag hade kunnat lämna bygget klockan två när mitt schema sa att dagen var slut men vem skulle då ha fixat planeringen ? Nåja, som tack för att jag stannade kvar och gjorde vad jag kunde ( men f*n jag är inte mer än mänsklig - tio timmars arbete utan rast och ngt annat att äta än riskakor och mandariner ) fick jag än en gång ta en skopa skit *yippey* Jag känner att jag har ett bra stöd från chefen men det är förmodligen lite där skon klämmer plus då att rätt stor del av personlaen är fullkomligt övertygade om att vi som planerare fått jordens lönepåslag och att vi dessutom har "gräddfil" som jobar m¨nd - fredag.... Men men, ingen riktigt semester i somras ( jag delade upp min semester i två perioder för att det skulle funka på jobbet ) plus sådär en 230 timmars övertid under året börjar sätta sina spår... Nu ska jag sova, stänga av telefonen och förhoppningsivs hita lite energi och ha en trevlig nyårsafton tillsammans med goda vänner :-)

      Radera
    2. Bra där låt telefonen vara avstängd =)

      Men jag förstår ändå inte riktigt hur kan det inte funka att planera i datorn på kvällen för att det finns för lite personal. Då måste ju nånting halta. Endera tidsangivelserna på jobben eller så ÄR ni för lite personal?
      För om det går att få ut med manuell planering så måste det ju bara gå att få ut med planeringsverktygets hjälp också.
      Våra planerare sitter på eget ställe och de jobbar bara må-fre och vi når dem via telefon eller mail om det är nåt. Kan då inte tro att de fick nåt lönepåslag, de missar ju en hel massa ob faktiskt.

      Men nu ska du bara ta hand om dig själv och njuta av ledighet. Själv är jag ledig i morgon och jobbar kväll på tisdag så jag sitter här o tittar på "så ska det låta" missinassen... hahaha

      Akta dig för väggen för det gör så förbaskat ont att springa in i den och man blir galet plattnäst

      gott slut och gott nytt önskar jag dig

      Radera
    3. Ja, vi är helt klart för lite personal kväll/helger - Planeringsverktyget skulle få ut alla jobb om man drog ner kundernas tider till 50% eller nåt sånt, vi har ett rejält stort upptagningsområde och även om plan.verktyget planerar effektivt så innebär det att det kvällstid skickar folk kors o tvärs över hela området.Kunder som har dubbelbemanningar o hjälp flera gånger varje kväll får hjälp av olika personer varje gång, när vi planerar själva är det två personer åker till dessa kunder med plan.verkytget blir det fyra. Man kan ju göra förutbestämda rutter men dom är döknepiga att få till... Sen är ju ett av de stora problemen just nu att vi har en extremt hög sjukfrånvaro, vikarierna räcker inte till :-(
      Jag försöker akta mig för den berömda väggen men ibland känner jag att tvärstoppet är väldigt nära :-(

      Radera