torsdag 6 december 2012

Det är något visst...

... med Lucia
 
I ett par veckor har Linn sjungit Luciasånger så det står härliga till härhemma
De senaste dagarna har sjungandet även utökats med full mundering dvs både lusselinne, glitter, Luciakrona - you name it
Och nu ikväll var det så äntligen dags för  Barnkörens lussefirande i församlingshemmet ett litet genrep inför söndagens Luciatåg i kyrkan
Vi föräldrar var inbjudna att komma och lyssna och bjöds sen på fika efteråt
 
 
 
Det hela inleddes med en timmes övning och eftersom vädret/väglaget är som det är just nu valde vi att stanna kvar och lyssna/titta på när dom övade istället för att flänga hem en liten stund
Under tiden som kören övade gled mina tankar tillbaka till tiden då jag själv "lussade" och då framför allt Luciatågen inför personalen på Domus i Jakobsberg
Det hörde liksom till Luciafirandet att vara med på det och även om det innebar att jag nästan fick gå upp mitt i natten för att kunna ta mig från Kungsängen till Jakan och vara på plats vid Domus någon gång vid sex-halvsjusnåret
Jag minns hur trött jag var, hur mörkt det var, hur nervöst och pirrigt det var de år man skulle läsa en liten vers  men framför allt hur roligt det var och hur otroligt pinsamt det kunde vara de gånger ens tomtebloss inte tändes när vi sjöng "Nu tändas tusen juleljus"
När man befinner sig i tonåren kan det vara nog så pinsamt att stå där med ett tomtebloss som absolut inte vill tändas eller för all del tänds lite efter alla andras och man står där med blosset som sprider stjärnor runt omkring sig långt efter att alla andras bloss slocknat
Efter Luciatåget bjöds vi alltid på fika, julmust, lussebulle & pepparkaka och när det hela var över fick alla som deltagit en chokladask
Lyx på hög nivå, speciellt det år då vi fick varsin stor Lyx Present ask
Jag kan fortfarande minnas känslan över att få en alldeles egen chokladask att bestämma över
Att kunna välja och vraka fritt bland pralinerna utan att någon annan hunnit före och snott åt sig någon av ens favoriter
 
 


På hemmaplan brukade jag, min kompis Martin och mina småsyskon Leif o Malle knata runt hos grannarna och "lussa"
Vi bjöd på skönsång, eller ja vi bjöd på sång iallafall och jag vill minnas att det var mycke uppskattat bland de äldre grannarna och även rätt lönsamt då vi fick både fika, pengar, frukt o godis som "tack"
Men men, det är länge sen nu
Nu är det vårt lilltroll som får stå för lussandet och nu när genrepet nu är över så har nog den värsta spänningen släppt och förhoppningsvis blir söndagens lussande i kyrkan inte riktigt lika nervkittlande som nu ikväll
Dock är Linn lite orolig över det där med att Lucia har levande ljus i håret
Levande ljus är lite läskigt och faktiskt så har Linn hört talas om en tjej som svimmade i kyrkan när hon var Lucia
Vi får hålla tummarna för att Lucia klarar sig från att svimma på söndag och som en liten note to my self - det behövs köpas nytt glitter till Linn
Det hon hade idag blev lite slitet av små nervösa händer som hela tiden drog och rörde vid det
 
 
 

 


3 kommentarer:

  1. det var mig en karsk tärna på sista bilden :) /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bör väl tilläggas att fotot är taget efteråt - under Luciatåget var hon inte lika tuff *fniss*

      Radera
  2. Jag minns också luciafirandet, när jag sjöng i musikskolans flickkör (som hade två killar med det sista året jag sjöng i kören). Dagarna runt Lucia hade vi bråda dagar med uppträdanden både tidiga morgnar och sena eftermiddagar. Jag blev upplockad med taxi vid 6-6.30 på morgonen för att kunna ta mig till ställen som Tobaksbolaget, Euroc och diverse äldreboenden.

    SvaraRadera