onsdag 24 juni 2015

Månadens sämsta...

... eller kanske t.o.m årets sämsta ursäkt
 
 
Ja det måste vara den som levererades av kalasbarnet som bjudit in alla tjejer i klassen utom två till sitt kalas, att en av dessa två var den som året innan stod ensam utan inbjudan och den andra tjejen var den som förra året av solidaritet gentemot sin bästa vän valde att avstå från det kalaset är säkert bara en händelse
Ursäkten som levererades ?
 
- Det ska bli regn så vi kan inte sitta ute och äta och mamma säger att vi inte har plats att duka till alla inomhus...
 
Familjen måste ha haft tillgång till en superbra väderspåman eller meteorolog eftersom inbjudningarna skickades ut tre veckor innan det aktuella datumet och att sen solen råkade stråla från en blå himmel just den dagen kalaset gick av stapeln var ju en attans otur
 
 


Jag har en liten kaninkokerska inom mig men jag jobbar hårt på att hålla den biten av mig i schack och numera lyckas jag ganska bra men när det kommer till mina barn och deras välmående så tittar den där lilla kaninkokerska fram och gör sig påmind och vid ett av tillfällena då jag och Linn diskuterade kalaset i fråga så slapp det ur mig
 
- Men du, i höst när du fyller år då bjuder vi hela klassen ja det vill säga alla förutom just henne så får hon känna hur det känns...
 
Dessa ord hann nätt och jämt slinka ur min mun när Linn tittade på mig och sa
 
- Men mamma, så gör man inte. Hon kan ju inte hjälpa att hon har korkade föräldrar som inte lär henne hur man ska uppföra sig
 
 


Än en gång visade det sig att en nioåring ibland är betydligt klokare än vad vi vuxna är men det är kanske bäst att tillägga att jag aldrig någonsin hade gjort verklighet av mina ord för hur det än är så har vi föräldrar ett otroligt stort ansvar när det gäller våra barn och bland annat gäller det att lära dom vad som är rätt och fel och när det kommer till ämnet kalasinbjudningar så har jag en väldigt klar bild om vad som är rätt och fel
Antingen bjuder man alla - alla i det här fallet kan vara hela klassen eller alla killar/tjejer/alla i kompisgänget - man exkluderar inte en eller två personer och egentligen är det ju inte så nedrans svårt att förstå varför, det är ju plättlätt i det här fallet kan man ju bara gå till sig själv och fundera över hur man själv men framför allt hur ens barn skulle känna om alla utom just hen blev bjuden
Vill man utsätta sitt barn för den känslan av utanförskap ?
Förhoppningsvis inte och då ser man till att föregå med gott exempel och lära sina barn hur man uppträder mot sina kompisar - vanligt folkvett med andra ord



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar