måndag 14 mars 2016

Snart kan jag även....

... skriva in Elevassisten i mitt CV

Med respekt för alla elevassistenter ute i landet så är detta givetvis skrivet med glimten i ögat men efter att ha varit med Linn i skolan för andra gången på kort tid så känner jag mig lite som Linns elevassisten och än en gång känner jag glädje och tacksamhet över att Linn går i den skolan hon gör
Vårt val av förskola som sedan ledde till det naturliga valet av skola baserades till första hand på en så banal sak som "närhetsprincipen" och vi har aldrig ångrat eller ifrågasatt vårt val
Linn har alltid trivts både med sina kamrater och med personalen och vi har alltid mötts av respekt och engagemang när vi framfört våra åsikter/önskemål
Kort sagt - Linn har turen att tillhöra en toppenklass i en ( för henne och oss  ) bra och väl fungerande skola 




Både vid förra veckans och dagens skolbesök har det slagit mig vilken otrolig skillnad det är på undervisningen nu jämfört med när jag gick i skolan
Jag har periodvis skrivit en hel del dagbok och den senaste tiden har Linn och jag ägnat många mysiga stunder åt att tillsammans läsa mina dagböcker skrivna när jag var mellan 9 och 11 år så jag har  fått friskat upp mitt minne om både min familj, mina kompisar, min vardag och även blivit påmind om mina skoldagar och vem vet kanske är det så att hade undervisningen skett på samma sätt då som den gör idag så kanske mitt intresse för att lära och gå i skolan hade sett helt annorlunda ut
Jag är iallafall glad över att Linn får ta del av dagens sätt att undervisa och jag tycker att det har varit jättekul att få sitta med och lyssna på när eleverna har summerat dagens lektion och diskuterat vad dom har lärt sig, hur dom lärde sig det och hur lärarna hela tiden gör barnen delaktiga i lektionen och hjälper dom att våga och är mycket noggranna med att tala om att allas åsikter och tankar är lika viktiga och att man har rätt att tänka och tycka som man vill



Under den stunden jag var med idag jobbades det i "Kompisgrupper", nio elever från 0:an - 6:an som gjorde olika övningar tillsammans
Linn och hennes grupp fick kort med olika texter på "Hand mot hand", "Rygg mot rygg", "Knä mot lår" , "Näsa mot näsa", "Axel mot axel" osv och tillsammans hjälptes dom åt att klara av att göra så många olika kort tillsammans som det bara gick
Det var kul att se hur dom samarbetade tillsammans och hjälpte varandra och mot slutet av lektionen så hade även dom som till en början varit lite tysta och försiktiga blivit varma i kläderna och deltog lika ivrigt som dom övriga gruppen
Just det här arbetet i "Kompisgrupperna" tror jag är en stor bidragande orsak till att stämningen mellan eleverna på skolan är så bra som den är och efter dagens besök i skolan är jag nästan lite sugen på att börja skolan igen
Frågan är bara vilken årskurs jag ska börja i ?
Kanske en mjukstart i 1:an eller 2:an, om inte annat för att dom har förhållandevis korta skoldagar och jag tror att jag skulle kunna hänga med i dom flesta ämnena i dom årskurserna
I 3:an och 4:an skulle det kunna bli lite knepigt att hänga med i matten och geografin och man vill ju inte att det ska vara alltför jobbigt att börja plugga igen, då finns ju risken att man tröttnar även om det är roligt
Men jag gör väl en "Pippi variant" och börjar med loven till att börja med så får vi se vad som händer, man ska ju inte ta ut sig i onödan...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar