lördag 25 december 2010

Tänk att man ska...

... behöva bli 40+ innan man inser hur man vill fira jul

När jag växte upp firade vi de flesta julaftnar hemma hos farmor & farfar vilket innebar att vi alltid gav oss iväg på fm för att hinna dit inna Kalle Anka började, sen var det middag, julklappar, lite fika och hem innan det blev alltför sent.
Första åren med Anna & Joakim delade vi upp julafton i "före & efter Kalle" dvs vi firade fm hos den enes förälder o em hos den andres = ett evinnerligt farande fram o tillbaka och julafton blev en enda lång stressig dag, ett par år firade vi fm hemma och em hos ngn av våra föräldrar.
Vid något tillfälle firade vi med mina systrar hemma hos min bror & hans flickvän samt hennes familj, jag tror t.o.m att vi något år var strax över 20pers...

Sen vi flyttade hit till Frihamra har vi firat julen härhemma, Pauls pappa o systrar har varit här. Förra året var vi "bara" Paul, jag & barnen och i år var vi för första gången den "lilla" familjen dvs Paul, Linn & jag och...

... ja vi har haft en helt underbar julafton
- lugn & mysig
Visst har jag saknat både Anna & Joakim konstigt vore det väl annars men jag vet ju att dom är vuxna nu med egna liv och det är naturligt att mamma inte får rå om sina barn varje jul

I dag har vi som sagt bara "varit"
Linn inledde med att vittja paketkalendern på sista paketet och även tömma julstrumpan där tomten lämnat ett paket



Sen blev det grötfrukost eller man kanske skulle kalla det grötbrunch?
Klockan hade passerat halv elva innan vi satte oss vid bordet
Efter gröten åkte vi upp till stallet




Prinsessan fick komma upp i stallet och få lite julgodis i form av äpplen, morötter & hårt bröd samt massor av kel & mys innan hon fick återvända till julbordet i hagen och sina kompisar









Resten av dagen ägnades åt paketöppning, tv-tittande, julmat, pusselbygge, pyssel
- kort sagt vi har njutit av att vara tillsammans



Nu har lugnet lagt sig och julafton har övergått till att vara juldag och det börjar bli dags att leta reda på sängen och lägga huvudet på kudden och kanske sova ett par timmar?
Man vet ju aldrig när man blir väckt i morgonbitti, förmodligen har vi ett litet troll som gärna vill upp och pyssla med alla nya grejer tomten hade med sig









2 kommentarer:

  1. låter som den perfekt julen! ingen stress. underbart.

    SvaraRadera
  2. Helt underbart, hoppas att ni ochså hade en mysig julafton Kram

    SvaraRadera