fredag 7 september 2018

När en utomstående...

… avslöjar ens svaga sidor

- Ställer du alltid orimliga krav på dig själv ? 
Har du möjligen lite svårt att se hur duktig du faktiskt är?

Ja dom orden fällde en förälder häromdagen när vi först hade diskuterat inskolningen av dennes barn som jag just genomfört
Han avslutade det samtalet med att både han, hans fru, mor & farföräldrarna till barnet var djupt imponerade över hur fint, omtänksamt och flexibelt jag tagit mig an både barnet ifråga och även hur omtänksamt jag lotsat föräldrarna under den här tiden varpå jag svarade att jag bara gjort mitt jobb
Efter det samtalet frågade han avslutningsvis
- Men du, hur gick Tjejmilen?
Och givetvis svarade jag som jag svarat de allra flesta dvs

- Jag tog mig runt och jag nog nöjd med mina 1.29...
- 1.29 ? Wow, jag är verkligen imponerad
- Det är ju ingen höjdartid egentligen men jag tog mig runt...



Ja det var där han undrade om jag alltid ställde orimliga krav på mig själv och om jag hade svårt att se hur duktig jag faktiskt är
Ja det är kanske så att jag ställer orimliga krav på mig själv ?
Eller är det bara så att jag alltid vill göra mitt bästa och lite till och därmed ofta blir besviken och arg på mig själv ?
Är det så att jag har lättare att se vad jag inte har lyckats med istället för vad jag verkligen lyckats genomföra ?
Hur det än är så ligger det förmodligen en hel del i vad han sa och på något sätt borde jag ta det till mig och jobba på att bli snällare mot mig själv, 
att inte vara så kritisk, dömande
Jag borde bli bättre på att ibland ge mig själv cred, sträcka på mig, tillåta mig att tänka
- Det där gjorde jag riktigt bra
Låta just den känslan få sprida sig i hjärtat och inse att jag faktiskt är good enough 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar