lördag 27 oktober 2018

Man får vad...

… man betalar för

I över tio årstid har jag klippt mig på en och samma salong 
Visst har jag haft min favoritfrisör där men eftersom jag har benägenheten att skippa allt det där med framförhållning när det gäller att boka tid så har jag helt enkelt bokat tid hos den som haft en tid ledig när jag har fått infallet och bestämt mig för att det är dags att klippa sig här och nu, ja helst redan igår  vilket då inneburit att jag klippt mig hos både de som haft erfarenhet men även en del gånger blivit klippt av någon av deras "Trainees"
Den gemensamma nämnaren har dock varit att jag alltid har lämnat salongen helnöjd efter att ha blivit omhändertagen på allra bästa sätt med allt från ett trevligt bemötande, kaffe, dricka och för all del bubbel när det har varit fredag till det allra viktigaste ett väl genomklippt hår och en frisyr som håller sig på plats

Nu i veckan hamnade jag i läget att jag var i stort behov av klippning och det på dagen!
Eftersom jag jobbar inne i Stockholm och min favoritsalong som befinner sig i Norrtälje inte hade några lediga tider som passade mig innan min lilla tripp ner till Linköping & Varberg nu på höstlovet insåg jag att jag helt enkelt var tvungen att hitta en annan lösning
Trots att min magkänsla vrålade högt Nej Nej Nej började jag leta efter en salong inne i Stockholm där jag snabbt kunde få en tid
Om min magkänsla redan innan hade ropat nej så började den vråla Nej när jag såg att tidsåtgången för varje klippning var 30 min
Redan där borde jag ha insett att jag inte skulle boka någon tid utan ha lite is i magen och stå ut med mitt vildvuxna hår tills jag hittade en passande tid på Kikide
Men just då var jag så desperat trött på mitt vildvuxna hår att alla varningssystem slutat att fungera

Min magkänsla gjorde ett sista försök att avstyra det hela även när jag hade satt mig i stolen på salongen och hon som skulle klippa mig frågade mig hur jag ville ha håret klippt och efter att jag hade talat om det svarade hon

- Nej, det brukar aldrig bli bra att ha det uppklippt i nacken och sådär flikat framåt. det är bättre att klippa en rak bob och kanske klippa lite etapper i den...

Nähe, det är typ så jag har klippt mig de senaste gångerna och varit hur nöjd som helst men vart eftersom hon klippte förstod jag varför hon svarat så
Den klippningen jag ville ha var förmodligen helt utanför hennes kunskapsområde och framförallt för tidskrävande för att utföras på just den här salongen
Drygt tjugo minuter efter att hon satt kammen i mitt hår stod jag vid kassan för att betala och jag vet att jag borde ha talat om vad jag ansåg om klippningen och hur grymt missnöjd jag var men mesig som jag är betalade jag 450:- och gick därifrån med vetskapen om att jag aldrig, aldrig någonsin kommer att sätta min fot inne på Hårcenter på Olof Palmes gata inne i Stockholm igen

Varje gång jag går förbi en spegel känns det som om jag bara vill gråta
Vid första anblicken ser det säkerligen helt ok ut men jag som är van vid att ha ett hår som är noggrant genomklippt vilket har gjort att håret faller som det ska och frisyren hållit i sig dag efter dag har numera en typ hjälm på skallen som måste fixas till varje morgon för att jag överhuvudtaget ska vilja passera en spegel
Det lustiga i det hela är att så många av mina vänner har tyckt att salongen där jag klipper mig i vanliga fall är sååååå dyr, dvs jag har betalt strax under 700:- för en klippning
För ca 11.60 per minut har jag alltså  blivit klippt av en frisör som lyssnat på mina åsikter, en frisör som kunnat sitt jobb och varit extremt noggrann, jag har fått håret tvättat, fått hårbotten masserad och dessutom har jag bjudits på kaffe, dricka, bubbel  på fredagar och jag har alltid lämnat salongen nöjd och med en känsla avden där  lyxiga känslan av att ha blivit omhändertagen och fått bra service
För 22.50 per minut blev jag slarvigt klippt, otrevligt bemött av en frisör som överhuvudtaget inte kände något behov av att vara serviceminded för fem öre och som dessutom inte ens tog sig tid att tvätta håret
- Ditt hår känns hyfsat rent....

Nästa gång någon säger något om att Kikide i Norrtälje är dyra ska jag bara le och tänka

- Du får vad du betalar för

Och numera vet jag att jag även fortsättningsvis kommer att klippa mig hos Kikide även om jag så ska behöva vänta en månad på en tid som passar in i mitt schema
Nu väntar jag bara på att min plånbok ska återhämta sig lite efter div utsvägningar så att jag kan boka en tid hos Kikide igen så att någon av de duktiga tjejerna där ska få fixa till min hår och även om det innebär att min frisyr förmodligen kommer att bli den mest kortklippta frisyren jag haft på många, många år så kommer det att vara värt varenda krona att slippa den ångest jag känner nu så fort jag ser mig i spegeln....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar