måndag 24 oktober 2011

Kärlek varm...

... som ylle


I går firade Paul & jag "ylle" dvs vår sjunde bröllopsdag
Dagen vi gifte oss visade sig hösten från sig allra bästa sida,
höstens alla färger sprakade i den varma höstsolen och hela dagen var en enda stor varm känsla av kärlek
En av de absolut lyckligaste dagarna i mitt liv...




... samtidigt är det med ett visst vemod som jag tänker tillbaka på den tiden
Vårt bröllop eller rättare sagt det som hände runt omkring blev ju den där kilen som till slut ledde till brytningen med några av mina nära anhöriga
Såhär sju år efteråt är det ingen ide att leta syndabockar eller älta vem som sa vad
Vi gjorde ett försök att hitta tillbaka till varandra
Från min sida var det ett ärligt försök men den rakhet och ärlighet jag utlovades var inte mer än tomma ord och falskspel
Jag kom till ett vägskäl där jag var tvungen att bestämma mig för om det hela var värt det
En relation bör fungera som en vågskål där det man ger och tar hela tiden håller vikten jämt fördelad
Jag kände hur min vågskål sakta gröptes ur utan att få någon påfyllning
Glädjen och det spirande hoppet om att ha hittat tillbaka avtog och blev till slut en börda som kändes alltför tung att bära och i det läget valde jag att ta ett kliv tillbaka

Det har gjort ont
 Det finns en del inom mig som är tom
 Det finns en saknad som gör  ont
En dröm, en längtan efter hur saker och ting hade kunnat vara
Men jag har bestämt mig för att se till det jag har istället för att sörja det jag mist


Jag har mina tre underbara barn
Jag har min älskade Paul
Jag har kärleksfulla släktingar
Jag har underbara vänner som finns där i vått och torrt
Jag har...





... jag har allt jag behöver 
 När allt kommer omkring så känner jag innerst inne att det inte är jag som gjort den största förlusten
Den största förlusten har nog de som valt att leva kvar i det förflutna gjort
Man kan aldrig få det gjorda ogjort men man kan ta lärdom av det som varit,
ta erfarenheten med sig in i framtiden och se till att man inte uprepar sina misstag












3 kommentarer:

  1. Jag tycker det är rätt inställning. Ibland måste man vända ryggen åt personer, som blir energitjuvar, även om det gör ont. Då finns det tid, kraft och ork att ägna åt de personer som ger detsamma tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Det gör ont att läsa om relationer som brast, men jag tycker att du verkar ha kommmit fram till en bra avvägning där i vågskålen.. för visst är det väl Kärleken som måste segra?

    Ylle

    SvaraRadera
  3. Även om det gör ont och vägen inte alltid är så lätt så måste kärleken få segra, hur skulle man annars orka leva ?

    SvaraRadera