onsdag 5 oktober 2011

Vad månne det bliva...

... av denna 6 åring ?


Jag hade planerat att se på "Bonde söker fru" nu ikväll men efter att Linn sett en trailer om "Sanning & konsekvens" så blev det till att lägga romantiken åt sidan och istället ägna en timme åt samhällsgranskning
Kvällens premiärprogram behandlade två ämnen
- oseriösa tandläkare och ofödda barn som dör i onödan pga av en gammal myt om att barnets rörelser avtar mot slutet av graviditeten
Det senare ett tungt och jobbigt ämne som engagerade Linn något otroligt
Hon satt knäpptyst under inslaget och i reklampausen bubblade hon på av funderingar och hade givetvis tusen och en frågor om de döfödda barnen, deras mammor, varför ingen lyssnade på mammorna, vad som sen hände med de döda barnen, om syskonen blev ledsna osv
Och självklart dök det upp en massa frågor om hur det var när hon låg i min mage och varför hon föddes för tidigt  
Linn och jag hade en mycke givande stund där framför tv´n och jag måste säga att jag är rätt facinerad över hur hennes tankar hela tiden hittade nya stickspår och ledde till nya funderingar
Men framför allt facinerades jag över det intresset hon visade och hennes sätt att hantera all information och lägga märke till små detaljer och små ord som sades och jag kan inte annat än att hoppas att detta intresse och nyfikenheten kommer att följa henne in i framtiden





De oseriösa tandläkarna hade Linn en mycke snabb och enkel lösning på
- Jag tycker att alla ska gå till pappas tandläkare Bolle, han är jättesnäll
Tänk så enkelt det kan var i en 6årings lilla värld






4 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att Linn får behålla sin nyfikenhet och sin förmåga till reflektion.

    SvaraRadera
  2. Det hoppas jag med <3 Vad kan vara en bättre förutsättning än nyfikenhet, intresse och förmågan att kunna se saker i ett större sammanhang ? Kan man det har man mycke gratis när man ska lära sig saker vad det än är...

    SvaraRadera
  3. Det är inte många sexåringar som skulle kunna titta på ett sånt program! Kul att hon kunde resonera om det och inte bara bli rädd!

    SvaraRadera
  4. Av någon underlig anledning gillar Linn att se den här typen av program och då sitter vi alltid med så vi kan prata om det hon ser...

    SvaraRadera