torsdag 6 oktober 2011

Reklamens & argumentationens makt...

... blev oss övermäktiga


För några dagar sedan började Linn babbla om någon tvål hon sett på TV,
jag lyssnade med ett halvt öra och uppfattade bara något om bakterier
Nu ikväll var vi på Flygfyren och handlade
Paul såg till att vi fick det "vardagliga" med oss hem och jag försökte ha koll på vad som behövdes inför lördagens kalas under tiden som Anna och Linn gick runt och bara mös av  att äntligen få vara tillsammans igen
Jag stod som bäst och funderade på om jag skulle köpa ett grönt, vitt eller rosa marsipanlock till tårtan då jag plötsligt hörde Linns ljuva stämma
- Mamma, vi männsikor har bakterier på våra händer men om man använder den här tvålen behöver man aldrig ta på tvålpumpen och då blir vi friska och slipper alla bakterier...

Först fattade jag ingenting men Linn upprepade envist samma mening och beordrade mig at följa med bort till en hylla och där stod den
- Tvålen med stort T eller kanske skulle man skriva med stor prislapp


Jag försökte lite lamt med argumentet att tvålen var rätt dyr men Linn upprepade sitt mantra
- Men vi har massor med bakterier på händerna, det blir väldigt smutsigt när alla tar på den där stången som det kommer tvål ur det är jättebra när man bara kan sätta handen under så kommer det ut tvål utan en massa bakterier

Jag försökte än en gång med dyrargumentet men Linn rabblade än en gång sitt mantra och tills lut körde jag fulingen
- Jaja, fråga pappa...
Paul kom släntrande med ngr burkar i famnen och blev genast attackerad av Linns reklamsvada och i Pauls och mina blickar som möttes så kunde man snabbt avläsa att vårt slag redan var förlorat




Reklamens makt över barn är stor,
ungefär lika stor som ett barns makt över sina föräldrar eller rättare sagt
som Linns makt över sina föräldrar när hennes argumentationsteknik så totalt golvar oss att vi går med på att köpa en tvål för 79:-






2 kommentarer:

  1. Den verkar gå att få refiler till i alla fall :-).

    Köp bäbisrosa marsipan på Kakburken nästa gång!

    SvaraRadera