fredag 9 november 2012

Det går att lära...

... gamla tanter att cykla
 
 
Eller rättare sagt att använda cykeln
Jag går ju till kunder som uteslutande bor inne i Rimbo och därmed är det cykel eller promenad som gäller när man ska ta sig mellan kunderna
Utan omsvep erkänner jag att det där med att cykla o promenera inte riktigt varit min grej så oftast - läs 9 gånger av 10 - har jag istället valt att ta min egen bil
Givetvis delvis beroende på ren bekvämlighet men även för att jag periodvis har haft det grymt jobbbigt med astman och i såna lägen innebär minsta promenad rejäla besvär vilket inte är så himla mysigt men så...
 
 



... ja för någon vecka sen kändes astman helt ok och jag bestämde mig för att ta tillfället i akt och börja gå eller rent utav ta cykel mellan kunderna
Sagt och gjort, efter drygt fem år på stället gjorde jag mitt första besök i cykelrummet och när väl den oskulden var tagen så har det liksom bara flytit på av bara farten
Det må vara redigt bekvämt att ta bilen men det tar banne mig inte längre tid att cykla och på köpet får man ju både frisk luft och lite vardagsmotion bara sådär
Så, jo det går att lära gamla tanter att ta cykeln istället för bilen och så länge astman håller sig i schack kommer jag att fortsätta med det
Jag menar, det är ju inga längre sträckor det rör sig om och jag har ju tänkt att en - två km om dagen med egen bil inte är så mycke att hänga i julgranen men 2km fem gånger i veckan blir en mil i veckan
En mil i veckan blir fyra mil per månad, låt säga att man jobbar tio månader på ett år och vips är man uppe i fyrtio mil
Fyrtio mil jag hellre kör privat på någon trevlig resa än i jobbet där jag oftast lika gärna hade kunnat ta cykeln eller gå
Man blir aldrig för gammal för att ändra sig och göra nya val i livet


2 kommentarer:

  1. Heja heja

    Ja jag har också upptäckt att det går banne mig fortare att cykla när det är korta sträckor... en gång när jag och en kollega skulle jobba ihop på ett ställe och när vi var klara så hade jag cykeln medans hon hade bil och jag var därifrån lååååångt innan hon startat upp och kommit ut från gården.

    En annan vinst med cykel är att om man har en jobbig dag så kan man liksom blåsa ut huvet lite medan man trampar på

    SvaraRadera