söndag 11 november 2012

Det här med ...

... Fars dag
 
 
Varken Farsdag eller Morsdag är något vi firar och vi har heller aldrig haft någon tradition i min familj att fira dessa dagar
Under min uppväxt hände det att pappa köpte hem glasstårta eller nå´t annat lite "festligare" till fikat på Morsdag men presenter o annan uppvaktning har aldrig varit något som varit utmärkande för just Mors & Farsdag när jag växte upp
Givetvis "uppvaktade" jag mina föräldrar på annat sätt genom att köpa en blomma, choklad eller vad det nu kunde vara men jag valde att göra det en helt vanlig vardag just för att jag i den stunden kände att jag ville uppvakta och inte för att någon reklamaffisch ute på stan upplyst mig om att jag borde köpa något till mina föräldrar en viss dag för att visa min uppskattning
Kort sagt, jag tycker att uppskattning ska komma spontant och från hjärtat och inte för att det "ska vara så" på en utpekad dag
Men det är mina tankar, mina känslor och var och en väljer givetvis att göra som han/hon känner för
- respekt för varandras åsikter helt klart
 
 


Nu slumpade det sig dock så att jag några dagar känt mig väldigt sugen på att baka en cirton&marängpaj som då är en av Pauls fikafavoriter och efter att ha googlat lite olika recept, handlat hem ingredienser så slumpade det sig så att vi dagen till ära framemot eftermiddagen kan avnjuta en citron&marängpaj
Dock inte för att det är Fars dag utan snarare för att fira att vi äntligen efter en hel del jobb och andra aktiviteter äntligen har en hel dag tillsammans utan en massa måsten
- en anledning så god som någon att fira
 
 


Det ska bli spännande att provsmaka pajen, vägen till ett färdigt resultat var inte helt rak och bekymmersfri utan kantades av en extremt misslyckad citronkräm eller ska vi säga citronsås
Jag följde receptet till punkt och pricka men såsen, ja för resultatet blev just en sås smakade mest maizenaredning och inte mycke citron så det var bara att sätta sig och googla lite till
Efter att ha testat ett recept med betydligt mer smör, mindre maizena och inget vatten så kunde jag konstatera att jag iallafall lyckats tillreda något som var både krämigt och smakade citron
Framemot eftermiddagen vet vi om pajen får godkänt av fadern i huset men jag vet med bestämdhet att även om den inte är någon smaksucce så uppskattas tanken och för mig är det just tanken eller snarare omtanken  som är det allra viktigaste och omtanke bör man ägna varandra varje dag vare sig man är respektive, förälder, barn, vän, släkt
Kort sagt det behövs inga bestämda dagar att fira varandra på utan visa omtanke när det minst förväntas då blir det som allra bäst



2 kommentarer:

  1. citronmaraängpaj e ju supergott! jag har ett toppenrecept ;) /k

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna dela med dig av receptet :-)

      Radera