söndag 4 november 2012

Dagens ros...

... till mig själv
 
 
Jag må ha haft mitt körkort i femton år nu men det finns fortfarande saker med bilkörningen som jag tycker är grymt jobbiga, typ som att
 
* Backa
* Åka på okända vägar
* Långkörningar
*Mörkerkörning
*Mörkerkörning i regn
 
Ja jag skulle kunna göra listan ännu längre men just dom där sakerna hör till mina vill inte top fem när det gäller just bilkörningen
Långkörningarna brukar inte innebära något problem i vanliga fall eftersom jag hitintills haft turen att bara vara passagerare och kunna sitta brevid och inte behöva bry mig så mycke 
 
I torsdags var det dock dags för mig att ta itu med mina bilkörningsspöken och när man väl ställs inför faktum är det väl lika bra att göra det rejält och se till att mota ut så många spöken som möjligt vid ett och samma tillfälle
I torsdags drog jag, syrran och systerdottern iväg på en lite lagom nätt roadtripp ner mot Varberg
Vi bestämde oss att köra via Jönköping för att kunna göra en liten avstickare i Gränna och köpa lite polkagrisar och fram till Gränna gick det relativt smärtfritt
Det höll dock på att skita sig rejält när vi skulle stanna till vid Axels polkagrisar och det blev lite trångt och jag fick besvär med dragläget och höll på att rulla nerför en liten men ack så brant backe men det ända som hände då var att jag och syrran fick ett hysteriskt skrattanfall vilket inte var så himla bekvämt med tanke på att vi båda två hade varsin rejält sprängfylld kissblåsa och helt plötsligt frustade som två gamla tanter
 
- Hjälp snart kissar jag på mig
 
Varpå blåsan givetvis kändes ännu mer sprängfylld
Nåväl, vi fick våra polkagrisar och gjorde även ett litet stopp på Statoil eftersom syrran i sann tantanda behövde en kopp kaffe
Under resans gång hade vi på radion fått trafikmeddelanden om att det var en lastbil som brunnit på E4:an mellan Gränna och Jönköping med långa köer till följd och i kassan på Statoil fick vi tipset att åka gamla vägen mot Jönköping
Sagt och gjort, vi styrde kosan mot gamla vägen men missade avfarten och hipp happ var vi uppe på E4an igen men vi tröstade oss med att dom nog fått undan det hela och att det förhoppningsvis hade släppt lagom tills vi närmade oss olycksplatsen
Jomen hoppsan, alldeles innan Jönköping slog det till och sen fick vi rulla på i saktmodiga 20km
*yippey*
Det tog dryga timmen att ta sig mellan Gränna och Jönköping, härligt härligt
När vi väl kommit till Jönköping hade både mörkret och regnet slagit till och så även min lilla osäkerhet om vilken väg vi skulle ta för att komma vidare till Varberg
Syrran som fick agera kartläsare tog fram mappen med vägbeskrivningar som jag så snyggt hade gjort iordning
Felet var väl bara att vägbeskrivningen och kartan var utskriven från Eniro och där i mörkret kände vi oss inte så himla mycke hjälpta av
 
* Ta in på Storvägen, kör 250 m
*Vidare in på Storgatan, kör 200m
*Sväng vänster i rondelllen
 
Ja ni fattar vägbeskrivningen bestod av sammanlagt 78 punkter och givetvis helt i avsaknad av vägnummer och att där i mörkret ens försöka lista ut vid vilken av punkterna vi befann oss var ju bara småfånigt så jag svängde in på en parkeringsficka och gjorde som jag alltid gör när det kör ihop sig dvs jag ringde till Paul och möttes av ett
 
- Har du kvaddat bilen ?
 
Tack för den liksom
 
- Nej jag har inte kvaddat bilen men du kanske kan hjälpa oss med hur vi ska köra ?
 
Snäll som han är min käre make så letade han snabbt upp en karta och vi fick lite tips om hur vi skulle ta oss vidare och sent om sider efter att ha kört i hällande regn på  där jag hela tiden fick sitta och parera vidriga spår i vägen där det samlats otroligt mycke vatten  kom vi äntligen fram till Varberg och mina två älskade döttrar
I fredags tog vi oss sen från Varberg till Hällingsjö och sen igår hem via Lanna och Örebro och när jag väl körde in på vår uppfart här hemma kände jag mig väldigt nöjd och belåten
Drygt 140 mils körning inom loppet av två dygn, merparten av denna körning på för mig okända vägar och dessutom i regn och mörker
Resan mellan Hällingsjö och Lanna innebar dessutom lite "Oj vi måste nog vända så vi kommer rätt" dvs en del backning under ( i min värld ) okontrollerade former 
Så...
Ja när allt kommer omkring så är jag nog värd dagens ros som tog tag i mina spöken och faktiskt lyckades rätt bra med det
 
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Bra gjort, klart självförtroendehöjande vad!?
    kram/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart självförtroendehöjande, fredagskvällens körning vill jag helst inte uppleva igen *kram*

      Radera
  2. Bra jobbat! Och jag håller med dig, Eniros vägbeskrivningar suger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger som syrran - Ge mig vägnummer för böveln!!!

      Radera
  3. Haha. Köp en gps. Tur att jag inte var kissnödig när jag läste det här..XD/Heidi

    SvaraRadera
  4. GPS ? Är inte det för amatörer ? Skämt åp sido jag är ju gift med en livs levande GPS och syrran är gift med en som har GPS *fniss*

    SvaraRadera