måndag 19 november 2012

Undrar om personalen på vårdcentralen...

varit på charmkurs
 
 
Jag flyttade till Roslagen för arton år sedan och jag har besökt VC i Rimbo oräkneliga gånger
Har det inte varit mig det varit något meck med så har det varit någon av kidsen som varit sjuk
Visst har jag blivit bra bemött men mitt samlade intryck är inte direkt åt det positiva hållet, snarare tvärtom deras patienbemötande har väl knappast varit på topp om man ska sammanfatta det hela kort
Men någonting har hänt...
 
 


I går em fick Linn helt plötsligt ont i knä´t och eftersom det var så uppenbart när hon rörde sig att hon verkligen hade ont plus att knä´t var lite svullet så googlade jag lite men blev inte klokare för det utan ringde helt enkelt upp sjukvårdsrådgivningen för att få lite goda råd
Efter att ha hört om Linns besvär och ställt lite frågor så konstaterad sköterskan kort
 
- Jag har ingen aning om vad det kan vara men jag kan slå lite....
 
Tysnad uppstod, eller tystnad och tystnad jag hörde henne knappa på tangentbordet och sen upprepade hon samma saker som jag några minuter tidigare själv läst på Vårdguiden och avslutade samtalet med att vi skulle vara uppmärksamma på om Linn fick feber isåfall skulle vi åka in till akuten på direkten annars kunde vi avvakta tills nu idag och kontakta VC
Någon feber hade Linn inte utan hon somnade gott igår kväll och jag hyste väl en förhoppning om att hon skulle vakna smärtfri men det först Linn sa i morse var
 
- Mamma jag har ont i mitt knä, det gjorde ont när jag gick upp till er i natt
 
Eftersom jag vet hur det brukar vara på jobbet om måndagsmornarna så kändes det sådär lagom kul att ringa till jobbet och meddela att jag skulle vabba men ibland har man inget val
En timme senare var det dags att ringa VC och jag var nästintill helt säker på att sköterskan skulle be mig avvakta eller möjligtvis meddela att alla akuttider var slut så att det bara var att åka ner och sätta sig på deras "drop in" men jag blev redigt förvånad
Jag hann knappt säga mer än att Linn hade ont samt var lite svullen om sitt knä så svarade hon raskt
 
- Du kan välja mellan att komma ner nu på vårat drop in fram till tio eller så kan du få en tid 10:40 hos eran husläkare
*hepp*
Bara sådär liksom, jag tog givetvis tiden hos vår husläkare och när jag ändå hade en sköterska på tråden passade jag på att höra mig för lite angående min astma och möttes även där på ett mycke trevligt och omtänksamt sätt
- Men så där ska du inte ha det, även om man har astma ska man kunna leva så gott som besvärsfri. Du ska få en tid så snabbt som möjligt.... Du kan få komma till din husläkare i morgon klockan elva
 
????
Aldrig under mina arton år här i Rimbo har jag fått en "icke akuttid" så snabbt som den här gången, den vanliga väntetiden brukar vara sådär en tre-fyra veckor
 
 


Min förvåning blev inte mindre när Linn och jag fick komma in och träffa läkaren på exakt utsatt tid, jag undrar om det överhuvudtaget har hänt någon gång ?
Husläkaren lyssnade uppmärksamt både på Linn och mig, gjorde en noggrann undersökning och bestämde sig sen för att skriva en remiss till barnsjukgymnasten för bedömning och behandling, under tiden han satt och skrev remissen konstaterade han
 
- Jag skriver en remiss till röntgen ochså, så här små tjejer ska inte ha ont i sina knän och jag vill nog ha både sjukgymnastens bedömning och ett utlåtande av röntgenläkaren
????
Både sjukgymnast och röntgen, jag som varit van vid att nästintill alltid bemötas av ett
"Vi avvaktar" när jag besökt vårdcentralen
 
 


Linn och jag åkte direkt till Norrtäljesjukhus och besökte röntgen på "drop in" och vi hann knappt sätta oss ner i väntrummet innan det blev vår tur
Efter en första snabbtitt på bilderna konstaterade dom att det såg bra ut men att en läkare givetvis skulle titta noggrannare på bilderna och skicka svar till vår husläkare
När vi sen kom hem ringde jag sjukgymnasten som nästan bad om ursäkt för att hon inte kunde ge mig en tid tidigare än på fredag fm men att hon skulle höra av sig om hon fick något återbud
Snabba puckar från alla håll men nu håller vi tummarna för att det bara är något högst tillfälligt och att Linn snart kan hoppa och skutta precis som vanligt igen
Och en liten liten tumme kan vi hålla för att dagens trevliga bemötande på VC inte bara var en engångsförteelse utan att det håller i sig även i framtiden för även om man allra helst vill hålla sig därifrån kommer det tillfällen då man behöver uppsöka en läkare och då är det nog så viktigt att bli bemött med både vänlighet, respekt och omtanke
- precis som vi blev idag


 
 

2 kommentarer:

  1. Härligt
    Så som det SKA vara

    En vårdcentral är väl så gott som nåt annat ställe en serviceinrättning där man borde värna om sina kunder kunde man tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är så det ska vara men vår VC har varit så långt ifrån det som man kan tänka sig. Men nu har ett par gamla stoffiler gått i pension och sålt till ett nytt vårdbolag, ett bolag som förhoppningsvis insett att även om man är solo på orten så krävs det att man tar sig tid och framför allt lyssnar på sina kunder, annars gör dom ett annat vårdval...

      Radera