måndag 11 februari 2013

Snabbesök på...

... vårdcentralen
 
Efter lördagens skottning av skridskobanan så bestämde sig min armbåge för att nu fick det banne mig vara nog
Efter att sen i slutet av oktober mer eller mindre gjort sig påmind varje dag,
Ibland lite mer , ibland lite mindremen  oftast dock lite mer kände den nog att om inte  ägaren  lyssnar på de små signalerna så kanske man måste dra till med stora artelleriet och pang bom så slog den till med släggan och signalerade ont ont ont
Ja den drämde till så infernaliskt att det blev lite si och så med nattsömnen och dåligt med sömn i kombination med rejält ont blir liksom en för mycke så i morse bestämde jag mig för att ringa vårdcentralen och boka en läkartid
 
Jag tänkte väl att det skulle vara ett par dagars väntetid men sköterskan undrade om jag kunde komma om tjugo minuter
 
- Nej det går inte, jag sitter på jobbet
 
Som tur var så hade hon ytterligare en återbudstid och på lunchen traskade jag iväg till VC
Jag fick dra min lilla story för läkaren som undrade
 
- Sen i slutet av oktober ? Varför har du inte kommit tidigare ?
 
- ... Ehhhh.... det har varit lite mycke på jobbet
 
- Den här inflamationen har nu gått in i vad vi kallar kroniskt tillstånd...
 
Tja, sen tyckte hon att jag skulle gå till apoteket och hämta ut cortison så hon kunde ge mig en spruta och sen väntade två veckors sjukskrivning och mitt svar på det blev
 
- Nej men det går inte, jag är här på min lunch. Jag måste tillbaka till jobbet nu
 
- Då får du komma i morgon bitti
 
- Nej det går inte det heller, i morgon och på onsdag måste jag vara på jobbet på torsdag kanske jag kan...
 
- Då säger vi torsda morgon och sen får du vara hemma och vila i två veckor
 
- Nej men det funkar inte, jag kanske kan vara hemma torsdag och fredag
 
 
 
 
Till slut lyckades vi enas om att jag skulle börja äta voltaren mot inflamationen, komma tillbaka på torsdag och få en spruta, vila i ngr dagar, inte vara ute hos kunderna och jobba och hela tiden tänka på att avlasta armen/armbågen och om värken inte ger med sig så är det total vila som gäller
Innan jag gick lämnade hon det uppmuntrande beskedet
 
- Det har tagit  tre månader att bygga upp den här inflamationen och det lär ta ungefär lika lång tid att bli av med den...
 
Uppmuntrande
Nåja, nu har jag iallafall varit till doktorn och därmed borde min käre make vara nöjd med tanke på hur ofta han den senaste tiden har upprepat
 
- Ring och beställ en tid hos läkar´n.... 
 
 


4 kommentarer:

  1. Men vad fan Helen! Man brukar säga är huvudet dumt får kroppen lida. Vet du? Just nu är du riktigt dum. Inget jobb i världen är viktigare än sin egen hälsa. Lyssna på vad din kropp och vad doktorn säger.
    Vilken nytta har du av jobbet om du får en beståend skada?
    Ta hand om dig, du har bara en av dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen är oumbärlig eller oersättlig men just nu behövs alla på jobbet, det är den bistra sanningen :-( Tis & onsd finns inte på kartan att jag skulle stanna hemma med tanke på att en del av styrkan åker iväg på planeringsdag, men sen så... kanske ;-)

      Radera
  2. Nilla har rätt
    lyssna på kroppen
    INGEN tackar dig för att du sliter ut dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så men kroppen o samvetet är inte riktigt överens just nu - ingen tackar en för att man sliter ut sig men, nej jag klarar helt enkelt inte av att vara hemma just nu när situationen är som den är på jobbet :-(

      Radera