söndag 17 mars 2013

Att man...

... aldrig lär sig
 
 
I går morse vaknade jag strax före sex
Jag visste att vi hade en del "to do" innan det var dags för samfällighetens årsmöte härhemma hos oss och eftersom jag gillar att mjukstarta dagen i min ensamhet så tassade jag uppför trappan och såg framemot att dricka en kopp the framför datorn, slösurfa lite och sakta vakna till liv
Ja det var vad jag trodde
Jag hann inte mer än uppför trappan förns Linn kom tassandes med nyladdade batterier och en aldrig sinande svada
Ämnet för gårdagen var Monster High figurernas olika personligheter
- precis vad jag längtat efter att få diskutera en lördagsmorgon i gryningen
Den där timmens mjukstart förvandlades raskt till något helt annat än vad jag hade tänkt mig
 
 
 
 
 
I morse vaknade jag ochså strax före sex
Konstaterade snabbt att både Paul och Linn sov tungt
Eftersom jag kände mig hyfsat pigg och det i morgon är dags att återvända till arbetslivet efter drygt tre veckors sjukarrest så tänkte jag att det nog var en god tanke att kliva upp och starta dagen och liksom komma in i den "normala" gå upp tidigtlunken igen
I dag hann jag iallafall fixa en kopp the innan jag hörde tassande steg i trappan och ett
 
- Mamma....
 
Ett mamma som följdes av en lång utläggning om någon av Monster Highfigurerna och  som sen fortsatte med tankar kring kompisar i skolan och händelser långt tillbaka i tiden, läxor, påsklovet, marsvinen och ev inköp till dom, sommarens ridläger  samt en massa annat
Utan att skämmas så erkänner jag att redan någonstans vid "Mamma" ångrade  bittert att jag tagit beslutet att stiga upp ur sängen
Hur kunde jag vara så korkad och tro att jag skulle få min önskade mjukstart på dagen ?
Varför valde jag helt enkelt inte att ligga kvar där i sängen och halvsova mig fram till en lite mer kristlig tid att stiga upp på ?
Jag menar, vem kliver frivilligt upp klockan sex en söndagsmorgon ?
Förmodligen en mamma som någonstans långt inne när en önskan om att få en endaste liten timme i tystnad, en timme där man faktiskt hör sina egna tankar
En timme där man medans man njuter av en varm kopp the lite förstrött slösurfar och kollar vad som hänt i både den lilla och stora världen
En timme...
 
 


Jag borde ha lärt mig
Jag menar efter tre barn borde jag veta bättre men framför allt efter sju år tillsammans med Linn borde jag ha lärt mig att det aldrig någonsin blir som man planerar
Jag får väl nästan  skylla mig själv som fortfarande är så naiv att jag tror att mina planer ska gå i lås
Men men, jag lever på hoppet
Hoppet om att någon endast morgon få den mjukstart jag längtar efter
En ynka liten timme i lugn och ro
En ynka timme att förbereda kropp och knopp inför dagens turbolopp
En ynka timme...
 
 


... en ynka välbehövlig timme
För man ska ju inte tro att en morgonpiggt Linn innebär en kvällstrött dito
No way liksom
Här är det fullspeed ända in i kaklet som gäller
Spelar roll att dagen startas redan vid sex, varför lägga sig före tio på kvällen ?
Och framför allt varför varva ner när man kan köra full speed hela dagen och prata sönder öronen på sina föräldrar ?
 
Mitt i min morgontrötta uppgivenhet kan jag inte annat än att småle åt alla de "förståsigpåarna" som kom med käcka sovtips mm redan när Linn var liten och som alltid avslutade med
 
- Jaja, det reder upp sig så fort hon börjar på förskolan. Då kommer hon in i normala gångor och somnar om kvällarna
 
Eller varför inte
 
- Det blir bättre när hon börjar skolan, då kommer hon att bli såååå trött
 
I höstas var det fem år sen Linn började på förskolan, ja hon har ju även hunnit avverka förskoleklassen och snart hela ettan
När ska det bli bättre ?
Normala gängor ?
Vad är normala gängor ?
I Linns fall är det normala full speed och turbo så många timmar som det bara går för det där med att sova är ju dötråkigt eller som hon själv uttrycker det
 
- Jag har inte tid att sova, det är tråkigt




4 kommentarer:

  1. ptja, det kommer väl en dag när hon flyttat hemifrån *ler lite snett* och kanske är det först då du kan få din timme av lugn och ro.

    Jag vet inte, men skulle det gå att liksom göra en deal med fröken Turbo att när klockan är före sju på morgonen så är det någorlunda lugn och ro som gäller? Att hon kanske kan leka i sitt rum lite mer tyst eller nåt??

    Haha jag HAR ju liksom inte det problemet. Kanske främst för att JAG aldrig går upp så tidigt för att njuta av tystnaden. Jag ligger hellre och drar mig lääääänge i sängen.

    SvaraRadera
  2. Vi försöker ju med "vuxentid" dvs efter åtta på kvällen och tidigt på morgonen så är det lugn o ro som gäller och att mamma o pappa liksom är lite "off" men är man sju år och det bara sprudlar i hela kroppen så är det inte alltid så lätt :-)
    Jag önskar att jag hade ron att ligga kvar i sängen men, ja har jag vaknat så är det liksom kört :-)

    SvaraRadera
  3. Jag kliver upp frivilligt klockan halv sex en söndagsmorgon. Om jag inte hade barnen, så hade jag nog inte gått upp ur sängen utan blivit kvar för att läsa lite. Jag får nästan panik om jag någon gång inte går upp förrän vid halv åtta-åtta ... då har ju hela dagen gått, känns det som.

    Visst skulle det någon gång vara ganska skönt att få gå och sätta sig i soffan på morgonen och titta på de kanaler som jag vill titta på men oftast har barnen och jag det riktigt mysigt tillsammans. Vi tittar på Barnkanalen och småpratar om allt möjligt.

    SvaraRadera
  4. hehe ska vi slå vad om att hon heller inte kommer bli "tonåringsomsoversomdödtillklockan13" ?
    kram/K

    SvaraRadera