onsdag 27 mars 2013

Vår kloka...

... lilltjej
 
 
Häromdagen när Linn och jag åkte hem från fritids berättade Linn om en ny "lek" som tjejerna i klassen roar sig med
Den går helt enkelt ut på att någon ställer en fråga som ska besvaras med en handuppräckning
 
- Alla som gillar spagetti räcker upp en hand
 
- Alla som gillar att bada räcker upp en hand
 
- Alla som gillar att äta godis räcker upp en hand
 
- Alla som gillar Sean Banan räcker upp en hand
 
Och så länge frågorna håller sig på den nivån så är det en ok lek men Linn berättade att det dykt upp en helt annan typ av frågor
 
- Alla som tycker att X är dum räcker upp en hand
 
- Alla som tycker att Y är pucko räcker upp en hand
 
- Alla som inte vill att Z ska vara med och leka räcker upp en hand
 
Efter att ha berättat om leken avslutade Linn det hela med
 
- Mamma, det är inte ok att säga såna saker om andra kompisar. Man kan fråga om maträtter tycker jag men man ska inte fråga om någon är dum, det är inte att vara snäll
 
 


Det kändes rätt skönt att höra Linn säga att det inte är ok att vara oschysst mot sina kompisar
Som den jobbiga förälder jag är så tog jag upp saken lite snabbt med fritidspersonalen nu i morse
Jag vet att dom inte kan vara överallt och se/höra allt som händer men samtidigt så vet jag ju att det varit en hel del intriger, tjafs och fulspel mellan barnen så lite extra uppmärksamhet och kanske ännu ett samtal om hur man ska uppträda mot varandra är nog på sin plats
Det är inte lätt att vara barn och det är banne mig inte lätt att vara förälder heller för den delen men är det något jag tänker fortsätta tjata hål i huvudet på min dotter om så är det hur man uppträder mot sina kompisar och alla andra i omgivningen
Man behöver inte älska alla man möter men världen blir så mycke trevligare om vi alla möter varandra med respekt och accepterar varandras olikheter
 


4 kommentarer:

  1. mycket klokt! kram/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå´t av allt det vi tjatat om har uppenbarligen gått hem in i hjärnkontoret hos henne

      Radera
  2. Helt rätt. Så säger jag till mina barn med på skolan när dom tjafsat. Att man behöver inte älska alla men man får inte vara elak eller taskig, att man ska respektera varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på hur mycke vi härhemma hela tiden får mala på om hur man ska vara för att vara en bra kompis så kan jag tänka mig hur det är för er som jobbar i skolan

      Radera