tisdag 26 mars 2013

Det här med...

... läxor
 
 
Jag har aldrig varit något större fans av läxor
På den tiden jag själv gick i skolan så hade vi aldrig några läxor
Jo det är klart vi hade men jag övertygade både mig själv och mina föräldrar om att vi aldrig hade några läxor och på nå´t vis så köpte dom det argumentet för jag kan inte minnas att vi hade några diskussioner kring det här med läxor eller vikten av att göra sina läxor
 Givetvis hade vi läxor men jag valde oftast att strunta i dom och de gånger jag överhuvudtaget öppnade en skolbok hemma eller läste på till ett prov är extremt lätträknade
Ja det vill säga bortsett från läxorna i tyskan som jag hade i åttan och nian
Där var vi en sån liten grupp, jag tror bara vi var fem-sex stycken så man visste att det inte gick att "komma undan" så det var bara att läsa på och se till att man höll jämn fart med de andra i gruppen
I dom andra ämnena var vi ju alltid "helklass" och då var det aldrig några som helst problem att "smita undan" , det fanns alltid andra som var ivriga på att räcka upp handen och drevs av någon iver att få svara på frågorna
 
Sen blev jag ju vuxen och började plugga till undersköterska, den gången hade jag en mycke mycke driven studiekompis som såg till att vi pluggade så det stod härliga till
Ja sen började ju Anna och Joakim skolan och...
 
 


... ja inte hade läxläsandet blivit så mycke roligare att delta i bara för att jag var förälder
Snarare tvärtom, jag minns med fasa alla dessa läs & matteläxor
Som tur var kom Paul in i vårt liv och tog över större delen av hjälpen och pushandet beträffande läxläsningen och det var otroligt skönt när både A och J blev stora och självgående på den fronten
Men nu,
ja nu sitter man där i läxträsket igen
Läsläxa fredag-onsdag och matteläxa fredag till måndag
Ja jag vet, det är superviktigt det här med läxorna och det är lika superviktigt att vi föräldrar finns med och stöttar och jag gör verkligen allt jag kan för att inte visa vad jag känner
Men en dag som denna då vi åkte hemifrån tjugo över sex och inte landade härhemma igen förns klockan var strax före fyra och kropp och knopp bara skriker ett enda ord
 
- TRÖTT !!!
 
Och då menar jag verkligen trött och man vet att man ska ladda om batterierna för att laga middag och sen strax före sju bege sig till stallet för veckans tisdagslektion ja då känner iallafall inte jag mig sådär superladdad för att utbrista i ett glättigt
 
- Nu är det dags för läsläxan
 
*yippey*
 
Och när vi ändå är igång kan vi ju göra några sidor i matteboken ochså eftersom den biten inte fun kat riktigt i skolan och det börjar bli lite panik över hur barnen ska hinna ikapp och nå de mål de borde uppnå nu i ettan
 
*dubbelyippey*
 
Nej, jag gillar inte läxor
Nej jag gillar inte att behöva ta itu med den biten när jag helst av allt bara vill softa en stund
Men men, skolan och läxor är viktiga så det är bara att skyffla undan den där tröttheten, sätta på pastavattnet och glättigt utbrista
 
- Kom gumman så får du läsa lite för mig, jag brinner av iver att få höra vad Leo och Elsa hittar på den här veckan
Det sistnämda säger jag givetvis inte, det tänker jag tyst med en stark ironisk tuch
Jag avskyr den där Leo och hans familj
Jag har redan tragglat dessa läseböcker två gånger
Vad är det för straff att behöva lyssna på dessa trista historier för tredje gången liksom ?
 


En sak vet jag med säkerhet
Det här är tredje gången gillt beträffande läxläsning
Om det i framtiden skulle dyka upp små barnbarn så vet jag med bestämdhet att jag aldrig kommer att befatta mig med deras läxläsning
När Linn så småningom  blivit självständig på den fronten ska jag för alltid stänga dörren till allt vad läxläsning heter och bara ägna mig åt sånt jag tycker är roligt att göra och läxläsning hör absolut inte till kategorin roliga saker
 



3 kommentarer:

  1. Jag är inte heller nåt fan av läxor, inte heller Isabelle. Tycker att läxor är nåt man kan ha om man inte hunnit med det man ska under skolveckan. T ex om man haft matte och barnen ska ha räknat till en viss sida, är dom inte klara med stoppsidan för veckan ja då kan man ta hem och ha läxa. Men att få hem varje vecka massa lösa papper med räkneuppgifter tycker jag är slöseri med papper och tid.
    Läsläxa tycker jag däremot är helt ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med läxläsan är lite dubbelt för mig, Linn läser massor både tidningar och "kapitelböcker" och hon tycker verkligen att läsläxeboken är tvärtrist :-( Hon läser med glädje ett par kapitel i LasseMajas detektivbyrå eller Siggeböcjerna men när läsläxeboken ska öppnas tar det tvärstopp... POå det sättet var Joakims lärare kanon, han sa att det viktigaste är att barnen läser inte vad dom läser...

      Radera
  2. Det har du rätt i. Bättre att dom läser något dom gillar än att tvingas läsa något som är trist.
    I Isabelles läsläxa ingår också att svara på frågor till kapitlet dom läst.

    SvaraRadera