torsdag 17 april 2014

Att lägga energi...

... på ett icke problem
 
 
När jag åkte bil i morse lyssnade jag på en diskussion om något så banalt som den lilla "pinnen" man lägger på bandet före / efter sina varor i kassakön
Först smålog jag lite för mig själv när jag hörde hur folk verkligen gick banans över andras oförmåga att göra rätt, dvs att placera pinnen efter sina varor när man lagt upp dom på bandet
Men efter en stund fastnade liksom leendet och jag kunde inte låta bli att känna att det egentligen var rätt tragiskt att något så banalt som en liten pinne kan framkalla så otroligt starka känslor
Att människor kan lägga så mycket negativ energi på något som egentligen är ett "icke problem"
 
 
 
 
 
Själv har jag nog aldrig ägnat den där pinnen någon större tanke, jag menar hur svårt kan det vara ?
Om kunden framför mig i kön har plockat upp alla sina varor och pinnen inte ligger där på bandet ja då tar jag pinnen och lägger dit den utan att reflektera och börjar sen plocka upp mina varor utan att känna mig vare sig kränkt eller speciellt irriterad och arg
Och handen på hjärtat, det har nog hänt både en, två och fler gånger att jag av någon anledning inte placerat pinnen efter mina varor när jag plockat upp dom på bandet och anledningarna till det kan ha varit många men en sak är jag säker på och det är att det aldrig har varit för att djävlas med kunden bakom mig i kön utan helt enkelt för att det inträffat något som gjort att jag helt enkelt "glömt bort" den lilla pinnen
 
 


Det är ganska tragiskt att vi lever i en värld där människor väljer att lägga så mycket energi på det negativa i tillvaron istället för att ta det för vad det är, dvs ingenting
Hur svårt kan det vara ?
Den lilla ynka energin som går åt till att lyfta pinnen och placera den på bandet är ju som en droppe i havet jämfört med all energi som går åt till att bli irriterad, förbannad och i vissa fall tydligen även kränkt av att behöva lyfta den lilla pinnen bara för att man själv anser att kunden framför borde ha gjort det men tydligen struntade i det enbart för att djävlas med den bakom i kön
 
 


Till alla er som känner igen er i den arga, irriterade & kränkta kunden har jag ett litet tips
 
- Nästa gång du står i kassakön och kunden framför glömmer att placera ut pinnen ta då ett djupt andetag, tänkt på något trevligt och lyft sen handen och ta tag i pinnen, lägg den på sin plats och när du sen går ut från affären kan du gärna prova att le mot de människor du möter
Om du har tur kanske du får både ett och två leenden tillbaka och du kommer förmodligen att känna dig betydligt mer tillfreds och glad inombords än om du låter irritationen och ilskan ta över hand
Som man bemöter andra blir man själv bemött och personligen så föredrar jag att smittas av ett leende istället för att möta någon med en arg, frustrerad och irriterad blick...


 
 
 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Tyvärr verkar det vara inflation i kränkningar nu för tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordet tappar lite av sin betydelse när man använder det i parti och minut

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Det finns ju så mycket annat att lägga energin på

      Radera
  4. det ägnar jag mig inte åt!!! men jag håller med dig fullständigt, hur svårt kan det va! Det jag kan irritera mig över är alla pensionärer ska vara i alla köer vid lunch de kan ju faktiskt gå andra tider :-) men det är mest när jag har bråttom och det är vid lunch...annars har jag annat att lägga min energi på
    glad påsk

    SvaraRadera
  5. Ha ha...hur orkar folk....se det som ett extra träningspass....;-)

    SvaraRadera