lördag 19 april 2014

Linn "påskar"...

... på sitt eget lilla vis
 
 
Antingen så har Linn smittats av Pauls och min inställning om att det är roligare att ge än få eller så är det helt enkelt så att Linn ärvt min allergi gentemot tiggande påskkärringar för när Linn går påskkärring gör hon det på sitt eget lilla vis
 
 


När den självstylade påskkärringen gav sig iväg för att knacka på hos tre utvalda grannar hade hon fyllt korgen med en chokladask till bästa grannarna, ett ägg med en blåbärsmössa till grannbebisen och varsitt ägg med en pixibok och lite russin & torkad frukt till syskonparet som hon brukar småprata lite med och dessutom ett påskägg till Fam. Ö som låter Linn & Prinsessan hänga med dom ut på ridturer
 
 
 
 
För en lite småblyg tjej var det inte helt enkelt att ge sig iväg och knacka på hos de utvalda grannarna
Första stoppet hos Anki var inga större problem, Anki har hon ju känt hela sitt liv, hos dom relativt nyinflyttade grannarna med lilla bebisen gick det också hyfsat bra men inför sista stoppet behövde hon lite peppning från mamma men när det väl var gjort så hade jag en överlycklig påskkärring härhemma som tyckte att det var superroligt att gå runt och önska Glad Påsk eftersom folk blev så glada
 
 


Min påskkärringallergi till trots så hade jag givetvis laddat upp inför eventuella besök från dessa
För hur det än är så brukar ju merparten vara rätt gulliga & trevliga när dom knackar på
Tyvärr var det dock bara ett gäng  påskkärringar av den typ jag är lite allergisk emot som knackade på här under skärtorsdagen vilket iofs kan ha berott på att vi smet upp till stallet ett par timmar
 
 



Detta gäng som knappt ens bemödat sig med att klä ut sig mer än att sätta på en hatt/huckle på huvudet och än mindre målat ett påsk kort och med nöd och näppe viskade fram ett knappt hörbart "Glad Påsk" och dessutom tyckte att vi hade lite trist godis att bjuda på och talade om att det minsann gick lika bra med pengar *Grrrr*
Och nej, det var inga blyga småtjejer/killar det handlade om utan snarare grabbar runt 12årsåldern
Jag må låta både sur, bitter och gammal men det är just bara den typen av påskkärringar som får min allergi att bryta ut och skapa en olustkänsla hos mig
 
 


Jag minns när mina två äldsta "påskade", tillsammans med sina kompisar förberedde dom sig i flera dagar innan genom att sitta och rita små påskkort som dom delade ut
Även Linn satt dagarna innan och ritade påsk teckningar och planerade noga vem som skulle få vilken teckning och den där biten med ev. godisbelöningen var liksom inte det viktigaste utan det var själva grejen att gå runt tillsammans med sina kompisar och ha roligt som var poängen
 
 
 
 
Efter ridlektionen på skärtorsdagen hängde Linn högst oplanerat  med Ida & Alva i stallet ut på en liten "kärringrunda" tillsammans med Hugo
I & A hade förberett med påskkort och det var ett fnissigt gäng som gav sig iväg
När dom sen kom tillbaka så var det för Linns del inte "inkomsterna" i form av godis och pengar som var det väsentliga utan hon bubblade av fniss åt alla katter som bodde i ett hus men framför allt åt att Vivi hade en massa kvastar och även förvarnat om att om dom såg en tant på kvast så var det förmodligen hon som var på väg till Blåkulla
 
 
 


 

 
 
 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar