fredag 6 mars 2015

Lite...

... nostalgi
 
 
När jag var gled förbi lösgodishyllan på ICA fastnade min blick på de små godispåsarna som dom precis börjat med som alternativ till de extremt stora påsarna som annars är standard vid lösgodisförsäljning
Påsen riktigt skrek nostalgi och barndom och inte sjutton kunde jag glida förbi utan att köpa mig en liten påse
 
 


Jag tillhör ju trots allt generationen som gick till kiosken och stod där och pekade
"En sån, två såna, En sån, tre såna....Näe förresten ta bort en napp och ta en sån istället..."
och visst sjutton har jag även frågat
 
- Hur mycket är jag uppe i nu ?
- Hur många såna räcker det till ?
 
Vid närmare eftertanke så måste ju de som jobbade i kiosken på "den gamla goda tiden" varit utrustade med jordens tålamod, speciellt på lördagar då kön kunde ringla sig lång av ivriga men lite obeslutsamma godissugna barn
Ett tålamod som förmodligen var betydligt längre och mer tålsamt än hos en och annan vuxen som hamnade i kön bakom dessa barn och till slut inte klarade av att vänta på sin tur utan helt enkelt såg det som sin rättighet att få slinka emellan med orden
 
- Jag ska bara ha tidningen och ett paket cigaretter...
 
 


En nostalgitripp och en resa tillbaka till barndomen tur och retur inom loppet av några sekunder och hur fånigt det än låter så kändes det nästan som att vara barn på nytt när jag la ner påsen i korgen och med handen på hjärtat kan jag väl erkänna att om jag hade tagit den större påsen så hade det definitivt hamnat betydligt fler godisbitar i den än vad det hamnade i min lilla påse men det lustiga i kråksången var att den där lilla lite mer än halvfyllda påsen kändes megastor och riktigt lyxig men framför allt kändes den alldeles lagom för en som fuskade lite och låtsades att det var lördag på en helt vanlig torsdag....  
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar