onsdag 11 mars 2015

Så var det det här...

... med att pyssla i trädgården
 
 
Det är nog ingen hemlighet att just den detaljen inte finns med på min topp tio listan över saker jag tycker är roliga att göra
Jag kan inte se någon som helst charm i det hela och milt uttryckt så tycker jag att det är stentrist och då kanske någon frågar sig varför vi bor i hus ?
Tja av den enkla anledningen att jag kan räkna upp en hel radda med andra fördelar som det finns med att bo i hus kontra lägenhet utan att ens vara i närheten av just det där med att pilla i trädgården
Jag menar vore det så att "pilla i trädgården" x antal timmar varje vecka var ett måste för att få bo i hus så skulle vi definitivt bo i lägenhet
 
 


Jag är helt säker på att det finns en och annan som mer än en gång tänkt "what the fuck" när dom sett vår så kallade trädgård och som förmodligen minst lika många gånger undrat varför vi inte "sköter om den" mer än just det allra nödvändigaste och det finns ett enkelt svar på den frågan
- vi har inte lust eller tid
En av anledningarna till att vi fastnade för just det här huset var faktiskt just trädgården eller snarare bristen på rabatter och annat sånt där tidskrävande meck
Stor del är gräsmatta och ungefär lika stor del är "skogstomt" det vill säga lite träd och buskar som definitivt inte kräver ogräsfria ytor för att trivas
Men visst har det hänt att jag någon gång drabbats av lite "fixarlusta" men den brukar försvinna lika fort som den dök upp och i stort sett aldrig leda till något mer än just en tanke och tur är väl det för de gånger som jag gått från tanke till handling så har intresset inte varit speciellt ihållande
Det senaste projektet var nog pallkragarna som fick extremt mycket omsorg under de första dagarna men sen mot slutet av säsongen i princip var helt lämnade åt sitt öde
I dag fick jag ett litet trädgårdsryck, inte för att jag hade speciellt stor lust utan mest för att jag kände att jag var mer eller mindre tvungen att göra en insats och ta hand om dom där lövhögarna från i höstas som vi skulle ha tagit hand om när vi kom hem från Orlando men sen kom det liksom lite annat emellan och eftersom det var så himla fint väder kändes det trots allt som en rätt okey syssla
När lövhögen var omhändertagen fortsatte jag med ännu en sak jag borde ha gjort i höstas men som liksom inte hanns med dvs klippa bort det döda från ormbunkarna
 
 

 
Men om nu någon tror att jag ägnade mig åt finputsning så lär hen bli besviken, här var det bara grovgörat som gällde sen hade jag ledsnat och beslöt mig att ägna mig åt betydligt roligare saker som att umgås med Linn och Picasso
För hur det än är, trädgården står kvar där i morgon och även i övermorgon och om ogräset frodas och löven yr runt på tomten har liksom ingen större betydelse i det stora hela
Vi vet inte vad som väntar runt hörnet men en sak vet jag med bestämdhet
 
- Jag kommer aldrig någonsin att ångra ett orensat ogräs och lika säkert vet jag med bestämdhet att jag skulle ångra om jag inte hade tagit tagit vara på alla de tillfällena jag hade att vara tillsammans med Linn
Istället för att ägna min tid åt att rensa ogräs och skapa mig en perfekt trädgård väljer jag att lägga min tid på att sköta om och förhoppningsvis ge Linn en bra och trygg grund att stå på så att hon blommar ut och blir en vacker blomma
 
 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar