lördag 14 januari 2012

Kärt barn...

... har många namn


Under min uppväxt hade jag inget smeknamn överhuvudtaget
Jo det är klart, ett kort tag kallade lillbrorsan mig för "Majoren"
Ja det gick t.o.m så långt att han satt upp en lapp på min dörr där det stod "Här bor majoren"
Förmodligen tyckte väl brorsan att jag ville bestämma lite för mycke

Men förutom den korta perioden har det nästintill varit uteslutande Helen som jag fått lyssna till
Häromdagen fick jag dock ett nytt smeknamn
En av mina arbetskamrater kallade mig skämtsamt och ( hoppas jag ) kärleksfullt för "Minihitler" och jag kan så här efteråt inte låta bli att småle en smula

"Majoren" och "MiniHitler"
Kanske är det så att innerst inne i denna väna varelse bor det en liten tyrann som då och då kikar fram och försöker göra sin stämma hörd utan att lyckas det minsta lilla





Men så var det där med kärt barn och många namn för om sanningen ska fram så har jag ju de senaste åren rätt ofta fått lyssna till två andra smeknamn som känns väldigt långt borta både från "Majoren" och "MiniHitler"
Paul använder sig rätt ofta av både "Skatten" och "Hjärtat" när han pratar med mig och det kan ju bli lite för puttinuttigt så i längden  är kanske rätt bra att både brorsan och arbetskamraten neutraliserar det sockersliskiga i Pauls smeknamn på mig med sina lite mer tyranniska smeknamn och slår man ihop det hela så är det nog inte så fel med en Major eller MiniHitler med hjärtat på rätta stället
En sån person kan vara en riktig skatt för sin omgivning










2 kommentarer:

  1. HA HA HA ja du det finns nog en lite tyrann i oss alla. självklart var det med en stor portion humor som jag döpte om dig. och igentligen är minihitler en komplimang. du säger vad du tycker och tänker. du ifråga sätter ruggugglan och du gör ett jätte bra jobb för våran gupp. så det är bara med kärlek som jag kallade dig det.
    kram kram

    SvaraRadera
  2. Det är nog nyttigt att vara en liten tyrann ibland och att det låg en stor portion humor o kärlek bakom var inget jag direkt tvivlade på - f*n vad jag kommer att sakna dig när du lallar iväg på mammaledigt, vem ska jag då gnabbas med och få kloka råd av ?
    *kram*

    SvaraRadera