tisdag 3 januari 2012

Det svåraste...

... med nya "jobbet"


kommer nog att vara att se till att komma i säng i tid om kvällarna
Jag skulle verkligen behöva bli bättre på det men det verkar stört omöjligt
I söndagskväll var jag så duktig och kom i säng redan vid halv tio och somnade dessutom på stört
Värre var det igår kväll då klockan hann bli närmare tolv innan jag ens hittade ner i sovrummet och framemot ett innan jag slutligen somnade
I kväll ?
Tja, jag sitter ju här fortfarande och klockan börjar så sakteliga dra sig mot elva






Dom två första dagarna med nya arbetsuppgifterna har gått riktigt bra
Till min stora förvåning har jag lyckats med konstycket att planera både dag & kvällspassen utan  någon katastrof i sikte
Rätt hyfsat med tanke på att jag i princip aldrig gjort en endaste dagsplanering utan bara suttit brevid och "tittat o lärt"
Det är en lång bit kvar innan jag ens är i närheten av att behärska planerandets underbara konst på samma sätt som några av mina arbetskompisar men jag är iallafall på rätt väg och efter att ha gjort en del förarbete känns arbetet med att planera klart de "färdiga turerna" som vi ska jobba efter inte riktigt lika betungande som det gjorde i går morse när jag först satte mig och försökte få någon form av struktur på det hela
Det finns hopp om livet med andra ord...


5 kommentarer:

  1. vad har ni för planeringsverktyg?

    På mitt jobb planeras det med Laps Care. O vi har just nu ett projekt där det är en grupp med 3 som sitter o planerar åt hela kommunens hemtjänst.

    SvaraRadera
  2. Just nu har vi inget planeringsverktyg utan planeringen har tidigare skötts av "vem som helst" i just den gruppen men nu är vi en gruppledare i varje grupp som ska planera... Så småningom ska vi ska testa ett nytt planeringsverktyg men det ligger någonstans i startgroparna och jobbar med alla buggar just nu

    SvaraRadera
  3. Okej, ni planerar liksom fortfarande med papper o penna typ?

    Lapsen ska ju slänga ut jobben efter tid o plats o lägga in restid mellan ställena (vilket man ibland tvivlar på) o på papperet som datorn spottar ur sig så har man namn o adress samt telefonnummer till personen o en anhörig. Och vilken insats o beskrivning samt beräknat klockslag.... finns även en kolumn för de som man ska ha nyckel till eller om man ska ge medicin.
    Arbetstiderna läggs in i systemet o sen ramlar dagen ut med både dagjobb o kvällsjobb

    SvaraRadera
  4. Mmmmm, penna o papper... uråldrigt så det förslår men enligt en del på arbetsplatsen det absolut enda sättet som fungerar *himlar med ögonen* Det nya systemet ( när det nu kommer ) låter likt det ni har och att det då ska hålla koll på vem som är kontaktperson till vem så man planeras in på ens kontaktpersoner i den mån det går. Jag tror benhårt på att effektivisera planeringen med hjälp av ngn form av "verktyg" och känner väl inte riktigt samma hybris inför det nya som många andra gör

    SvaraRadera
  5. Ja när jag började för 11 år sen så var det papper o penna...

    Fördelarna med lapsen är att du som sagt var kan lägga in föredragen person (sen att det inte alltid klaffar, teknikens under) dvs: kontaktperson. Man kan även förbjuda personer som inte är välkomna eller som inte vill/kan gå till vissa brukare.
    OCH man kan gå tillbaka o kolla när var o hur det sist var städ o vem som var dit. Papper o pennasystem kräver rätt mkt plats för arkivering o mkt tid för o leta genom. Iaf om ni som vi hade på slutet att vi skrev ner o sparade våra handplaneringar i pärmar... i början var det en som stod vid en tavla med kort på som vi drog upp och där stod insats o vilka veckor städar var... sen satt arbetsgruppen o sa: den kan jag ta, den kan jag ta, nu har jag fullt på min dag så nu tar jag inga fler, o de stackare som inte vågade säga emot fick all skit som var kvar att dela på.

    Studiebesök kanske???

    SvaraRadera