onsdag 18 januari 2012

Jag vet...

... jag är galen


Man måste nog vara lite halvgalen eller åtminstonde ha en skruv lös om man efter en ( iallafall för mig ) lång arbetsdag ställer sig och kokar chokladkarameller efter middagen
När jag stod där och "drog" i klumpen som så småningom skulle bli karameller började jag fundera över vad styckepriset på dessa karameller skulle bli om man nu fick för sig att sälja dom
Ingredienserna är ju inte så smärtsamt dyra lite grädde, socker, kakao o sirap men sen måste man ju lägga till "arbetskostnaden"
Det tog väl sådär dryga timmen att koka smeten till lagom temperatur och givetvis skulle det ju röras i stort sett hela tiden och därefter kom "bearbetningen" först med stekspadar tills smeten blivit lagom sval att kunna hanteras med händerna
Det jobbet tog väl ytterligare en halvtimme i anspråk men sen gick själva klippningen av karamellerna hyfsat snabbt och under "torkningen" passade Linn och jag på att leka lite med hennes hästar
- Vi hade en hopptävling och givetvis blev min ena häst utesluten från tävlingen och den andra fick storstryk
* tufft liv*





Efter torkningen rullade jag karamellerna lite snabbt i florsocker och sen ner i två små burkar och just den proceduren tog väl inte alltför lång tid i anspråk
Men låt säga att hela karamelltillverkningen med allt från kokning till disk av kastrull mm tog nästan två timmar och lägg därtill att det blev sådär ett sextiotal karameller så kan man ju räkna ut med en tiondel av sin hjärnkapacitet att det skulle bli väldigt dyrt styckepris om man skulle få det att gå runt
Nu har jag inga som helst planer på att bli karamellkokerska utan min fundering var bara ytterligare ett exempel på hur mina tankebanor kan snurra runt när jag är trött i mössan och kör "Helen terapi" efter jobbet för att rensa hjärnkontoret




Nu gick det ju inte sådär superbra att rensa hjärna på jobbrelaterade saker
Efter att ha nattat Linn slog jag mig ner vid datorn, klickade upp ett exelark och började knåpa på en mall för "översikten" av dagsplaneringen på jobbet och efter en o en halvtimme hade jag lyckats få till det som jag ville ha det och när jag mailade över mallen till min jobbmail konstaterade jag lungt för mig själv att jag är nog inte bara halvgalen utan helt klart helgalen som "tagit med jobbet hem" men jag tröstade mig med att det var en högst frivillig insats som dessutom innebär att jag äntligen kan komma till skott och få till en vettig mall att jobba efter och därmed kan fixa till våra fasta rundor
Nu återstår bara det pikanta lilla problemet att se till att få tid över på jobbet så jag fullborda det hela och den lilla detaljen är inte helt enkel
I dagsläget tycks den vara nästintill omöjlig
Tio i sju varje morgon ser planeringen superbra ut men dvs det står "planering" på hela min dag men så räcker det att klockan slår sju och vips så tjoffar det bara till och den där fm som planerats att användas till just planeing tillbringas istället ute bland våra brukare och med lite tur finns det en lucka eller två att hinna få till kvälls och morgondagens planering men oftast slutar det med att jag blir kvar en halvtimme - timme för att hinna med
Min plan var att stanna kvar en-två timmar efter jobbet i morgon och stänga in mig någonstans och ( förhoppningsvis ) få jobba ostört men som det ser ut nu så är den lösningen högst tveksam eftersom Linn är tokförkyld och hostig
Nåja, det löser sig på ett eller annat vis och det är nog lika bra att jag lägger mig och sover på saken




2 kommentarer:

  1. de ser riktigt mumsiga ut de där karamellerna iallafall! hoppas verkligen det var så musmisga som de ser ut efter allt det jobbet!
    kram/K
    ps ska vi försöka få till en bettan-linn-date i helgen om inte vädret är bedrövligt!?

    SvaraRadera
  2. Ja en Bettan-Linn date vore jättetrevligt och jag vet en som skulle bli överlycklig :-)

    SvaraRadera