tisdag 10 januari 2012

Slumpen eller...

... lagen om alltings djävlighet ?

I min jackficka idag hade jag mitt lilla block där jag antecknar min dagsrundor på jobbet, min bilnyckel, min hemnyckel, nyckeln till jobbilen samt nycklar till två kunder 
När jag kom fram till den första kunden jag skulle besöka stack jag ner handen i fickan och fiskade i tur och ordning upp

* Hemnyckeln

*Bilnyckeln

* Nyckeln till jobbilen

* Kund nr 2s nyckel

och allra sist då nyckeln till kunden jag skulle besöka

Jag låste upp dörren, la ner hela rasket i fickan igen, gick in och tog av jackan och gjorde det jag skulle hemma hos kunden och när det var dags att gå bad kunden mig att låsa dörren efter mig
Ono problemo
Jag tog på mig jacka, sa hej då, stängde dörren och stack ner handen i fickan och fiskade sen upp

* Bilnyckeln

* Nyckeln till jobbilen

* Hemnyckeln

* Kund nr 2s nyckel

och så allra sist nyckeln till kunden jag nyss varit hos och kunde därmed låsa dörren och bege mig mot nästa kund
För att slippa fippla med nycklarna igen så såg jag till att behålla nyckeln till jobbilen innan jag droppade resten av nycklarna i fickan

Och tänka sig

*Tada*

Utanför dörren till kund nr 2 upprepade sig samma historia igen
Jag plockade upp nyckel efter nyckel och allra sist lyckades jag få tag på nyckeln jag behövde för att kunna låsa upp och där någonstans kunde jag inte låta bli att undra varför jag nio gånger av tio alltid plockar upp den nyckeln jag behöver allra allra sist ?
Är det slumpen ?
Eller kan det vara så att Hinhåle bor i min jackficka och på ren djävulskap ser till att hålla den aktuella nyckeln borta från mina fingrar ?

Om det nu är slumpen varför slumpar det sig inte så att jag nio av tio gånger plockar upp den aktuella nyckeln på första försöket ?
Varför måste det slumpa sig så att jag så gott som alltid står där med en handfull nycklar och småmuttrar ?
Om det är Hinhåle själv som djävlas varför måste han promt bo i just min ficka
Jag skulle kunna räkna upp en hel drös med folk som jag tycker att han kunde djävlas lite med istället för att hålla till i min ficka och busa runt

Slump eller Hinhåle ?
Spelar roll egentligen
Att jag ens hinner fundera över såna där menlösa små vardagliheter ser jag som ett gott tecken med tanke på att det de senaste veckorna snurrat runt betydligt tristare o jobbigare saker än slump och Hinhåle i mitt hjärnkontor

Slumpen kan man ju inte påverka så mycke men om det nu är Hinhåle själv som flyttat in i min jackficka så kanske han när allt kommer omkring kan få bo kvar där och varje gång han gömmer en nyckel för mig så kan jag påminna mig om hur bra jag har det som inte har större bekymmer än så att fundera på






3 kommentarer:

  1. visst är det märkligt! /K

    SvaraRadera
  2. varför vinner man inte miljonerna på lotto. för det är så det ska vara! kram

    SvaraRadera
  3. lagen om alltings jävlighet... så är det bara... kan det jävlas så jävlas det....

    SvaraRadera