tisdag 28 maj 2013

Äntligen...

... middagar utan solsting
 
 
Den åttonde sommaren i huset ligger i startgroparna
Vår balkong är alldeles underbar, vi har sol från sen fm och resten av dagen
Men, ett stort men
Denna sol kan ju bli lite jobbig när den gassar på som värst och man tex bestämmer sig för att ta en fika eller kanske äta middag på balkongen
Varje sommar har jag föreslagit att vi skulle köpa ett parasoll för att kunna skärma av solen vid dessa tillfällen men varje gång har jag blivit nerröstad av min käre make som haft en vision av någon annan lösning
Mer än en gång har jag stått med ett parasoll i handen men alltid blivit nerröstad av denne make som hade sin vision av vad som skulle vara den allra bästa lösningen
Förra sommaren införskaffade jag material för att maken skulle kunna genomföra sin vision men det stöp på att huset skulle målas om och därvid stannade det
För några veckor sen var vi på IKEA och än en gång höll jag ett parasoll i handen men med en dåres envishet förkunnade Paul att iår skulle minsann hans skapelse komma till stånd
Även den gången la jag snällt tillbaka parasollet bland dom andra parasollen
Nu i helgen städade jag balkongen, fixade fint i blomlådorna, fixade iordning några krukor med tomatplantor, kryddväxter, jordgubbar och gjorde balkongen riktigt trivsam
 
 


Till saken hör att min käre maken inte är någon större balkongmänniska, om han är det så har han lyckats dölja den sidan väldigt bra
Visst äter han på balkongen om vi bestämmer att vi ska göra det men några längre stunder brukar han inte tillbringa därute
Linn och jag däremot tillbringar en del tid där
Linn sitter ofta och leker, ritar eller pysslar där och jag sitter gärna och läser
Och givetvis intar Linn och jag både lunch, mellis och andra små fikastunder på balkongen
- oftast kisande med solen i ögonen
 
 


I går åkte Linn och jag en snabbis in till Norrtälje
Målet var att vi äntligen skulle köpa oss varsin solstol som vi längtat efter ett tag nu
När vi var på väg mot kassorna på RUSTA stannade vi till vid hörnet där dom hade alla parasoller och helt plötsligt så bestämde jag mig för att
- Nej, nu sturntar jag i alla visioner om hur solen ska avskärmas nu ser vi till att få hem ett parasoll och därmed basta
Linn som är inne i en turkos period valde ett mörkt turkosfärgat parasoll och glada och nöjda släpade vi våra solstolar och parasollet till bilen och åkte hemåt
 
 



Vad min käre maken egentligen tyckte om det hela lyckades han dölja väldigt bra
Linn och jag är iallafall toknöjda och ser framemot att inta den första middagen på balkongen under skydd av parasollet
Första måltiden efter pimpningen av balkongen för Linns del blev dock en ostsmörgås i solstolen efter en härlig ridlektion tillsammans med Prinsessan
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar