torsdag 23 maj 2013

Mat...

... och minnen
 
 
Häromdagen gjorde vi Fattiga riddare till middag och vips var jag tillbaka vid köksbordet i köket på Björnbärsstigen
Mamma vid spisen och småsyskonen på andra sidan bordet
Vips poppade det upp massor av barndomsminnen och det kändes nästan som om jag var "barn på nytt" för en liten stund
Linn hade hört talats om Rika riddare och undrade vad det var för något
Jag förklarade skillnaden och lovade Linn att vi skulle prova det någon gång
Efter middagen försvann Linn in på sitt rum och medans jag plockade undan kom jag att tänka på tiden då jag jobbade natt på Råcksta sjukhus
När tröttheten o sötsuget satte in framåt nattkröken hade vi ibland tur att hitta ngr trista torra bullskivor som vi raskt förvanldade till Rika Riddare och fick på så sätt den socker/energikick vi behövde för att ta oss igenom natten
Vi var ett mysigt gäng på fyra stycken som jobbade natt tillsammans
När vi jobbade lördagskväll brukade vi turas om att baka eller laga något lätt och ta med oss
Helt prestigelös och inga som helst krav
Ibland hade någon med sig muffins, nybakta bullar, sallad, ngn enkel gryta
Ja det kunde vara precis vad som helst och dom där "mat/fikastunderna" var jättemysiga
Vi dukade iordning lite "fint" inne i dagrummet och ibland fick vi sällskap av någon patient som av en eller annan anledning inte kunde sova
Var det någon anhörig som satt och vakade brukade vi erbjuda oss att lösa av dom en stund så att dom fick komma ifrån, fika lite med oss och tänka på annat en stund
Det var mysiga och uppskattade stunder både för oss i personalen och de patienter o anhöriga som gjorde oss sällskap
Ett trevligt sätt att umgås och få nattimmarna att flyta på lite snabbare
 
 
 
 
 
Nattetid jobbade det förutom oss biträden o undersköterskor en sjuksköterska som hade ansvar för alla fem avdelningar
Oftast såg vi inte till sköterskorna annat än när dom delade medicin på kvällen/morgonen och när vi ringde efter deras hjälp
Den tjänstgörande sköterskan tillbringade helst natten på den avdelning som var lugnast och det var inte den avd. jag jobbade på
Men, det fanns ett stort undantag
Det slog liksom aldrig fel, på lördagskvällen lagom till fikat/maten var framdukad så brukade hissen stanna på vår avdelning och ut klev tjänstgörande sköterska som av en händelse liksom råkade ha ett ärende till vår avdelning just precis vid vår "fikatid""
Givetvis bjöd vi ju alltid in sköterskan att fika/äta med oss och speciellt en av dom avslutade alltid sin visit med
- Jag ska ta med mig något nästa gång...
 
 


Den där "nästa gången" kom aldrig,
iallafall inte under de fyra åren jag jobbade där
En annan av sköterskorna bestämde en lördag när hon skulle fixa nåt gott att äta och ärligt talat så tappade vi hakorna när hon kom den kvällen
Hon hade åkt kommunalt till jobbet dvs både buss & t-bana  och släpade på en stor "dramaten kärra" som bla innehöll en stor tung gjutjärnsgryta med en av de underbaraste kycklinggrytor jag någonsin ätit och till den serverade hon färskt bröd, sallad och avslutade det hela med en efterrätt som jag inte minns vad det var
Trots att det är över tjugo år sedan så minns jag vilken enorm matkoma vi jobbade i resten av den natten
En gång bestämde vi oss för att ha knytis till helgen, att vi skulle göra en sallad och alla skulle ta med sig något till den
Sköterskan som skulle jobba den lördagen ville ochså vara med på ett hörn och bidra med något
Lördagen kom och vi började hacka ihop vår sallad, sköterskan kom ner till oss, lägger en vitlöksklyfta på bänken och undrar om någon har lust att hacka den åt henne medans hon delade medicinerna
Hon hann inte mer än att lämna avd. innan vi unisont bröt ut i ett skratt som lockade fram både tårar o magkramp  och liksom aldrig ville ta slut
Det räckte att vi tittade på vitlöksklyftan för att börja asgarva igen
 
 


Hräomdagen bakade jag piroger och banne mig jag lyckades på något underligt vis att få dom att smaka nästan som de piroger jag o mina kompisar brukade köpa nere i Hötorgshallen när vi hängde där i början på åttiotalet och helt plötsligt kom jag att tänka på kompisar och minnen som jag inte tänkt på på många många år
Som sagt, mat och minnen...


 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar