fredag 10 maj 2013

"Tvinga" eller...

... låta avstå
 
 
I dag hade vi bestämt att Linn skulle hänga på när Julia & Eva-Mia hoppade lite på ridbanan
Linn har sett fram emot det och varit riktigt taggad dvs ända fram tills idag då något "roligare" störde
Strax före tio i morse försvann Linn ut tillsammans med sin kompis
I dryga fem timmar roade dom sig med att leka med schleishästarna, det byggdes stall, hagar mm och det var full fart på aktiviteterna både hoppning, dressyr och långritt hanns med
När jag strax före klockan tre störde leken och talade om att det var dags att bege sig mot stallet så svarade Linn direkt att hon inte ville rida idag
 
 


 
 
När vi för två och ett halvt år sedan skaffade Prinsessan så hade jag inställningen att det inte skulle vara något "tvång" utan att det skulle vara roligt att åka till stallet och den inställningen har jag haft hela tiden men nu påsenare tid så har jag känt att det börjat bli läge att skruva åt tumskruvarna lite
Det är inte alltid roligt att åka iväg till stallet men det är något som måste göras och idag var just ett sånt tillfälle då jag kände att det var läge att stå på mig
När jag okeyade att Linns kompis kunde hänga med upp till stallet och titta på medans Linn hoppade så ändrade Linn inställning och ville åka men i sanningens namn så infann sig aldrig den där viljan och lusten att pyssla med och rida Prinsessan
 
 


I dag var en av de där dagarna då jag fick rykta och fixa iordning Prinsessan medans Linn och hennes kompis hade fullt upp med annat
Eftersom jag var både kroppsligt och mentalt slut efter allt slit härhemma med ommöblering så bestämde jag mig för att inte ta fighten i stallet utan ta ett samtal lite senare med Linn när det bara är hon och jag
 
 


Väl ute på ridbanan samlade Linn ihop sig såpass att hon genomförde ridpasset med beröm godkänt även om koncentrationen och viljan inte var på topp så lyckades hon hålla igång Prinsessan och tappade inte humöret trots att den lilla damen minsann plockade fram sitt gamla trick och la sig ner i den mjuka sanden på ridbanan
- dock utan att rulla
 
 


Nu sitter jag här och gymnastiserar min hjärna med att fundera på hur höga krav man kan ställa på en sjuåring utan att hon upplever det som ett tvång och tappar lusten
Tjat o tvång skapar ju inga bra förutsättningar men samtidigt så...
 
 


... ja vill man ställa upp i en tävling även om det så bara är en clearround så måste man ju träna lite även om det just för tillfället lockar så mycke mer att leka med kompisen
Jag ska fundera vidare men en sak har jag bestämt mig för, kompisar med till stallet är helt ok när det är "vanlig" ridning men om koncentration o fokus behövs så är det nog allra bäst om Linn inte har något som drar utanför ridbanan



 


2 kommentarer:

  1. Ja det där är inte lätt!Men du gjorde nog helt rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är knepigt men lagom är väl bäst så att ställa lite krav kan väl aldrig vara fel :-)

      Radera