onsdag 12 juni 2013

Hur tänkte...

... dom här liksom  ?
 
 
För någon vecka sen fick vi hem två informationsblad från skolan
Det ena bladet innehöll information om pälsallergier och astmabesvär och det andra bladet innehöll tips & råd om vad man som djurägare skulle tänka på innan man skickade sitt barn till skolan för att underlätta för de elever som lider av detta
Så självklara saker som att inte skicka sitt barn i "stallkläder" till skolan
Påminna barnet om att tvätta händerna innan det går till skolan mm mm
Med tanke på att den så populära "Husdjursdagen" på skolan - en dag då barnen fick ta med sina husdjur och visa för sina kamrater - har slopats just med tanke på allergier så var min första tanke när jag fick dessa papper av Linn var att det nu förmodligen fanns ett eller flera barn på skolan med just pälsallergi och att skolpersonalen sett att det fanns anledning att puffa lite för informationen
 
 
 
 


Därför blev jag lite förvånad när vi på väg till skolavslutningen redan på parkeringen mötte den första familjen med en hund i sällskap
Vareftersom folk samlades på skolgården inför avslutningen så droppade det in ytterligare några hundar och även om jag själv står i startgroparna för att bli hundägare igen så är nog en skolavslutning ett av de ställen dit jag inte skulle ta med mig min hund
Visst, skolavslutningen hölls utomhus på skolgården men det spelar liksom ingen roll
Det var ju inte heller så att dessa hundägare höll sig i ytterkanten av åskådarmassan
Snarare tvärtom, paret som hade den allra största hunden med sig såg dessutom till att bänka sig allra längst fram där det var som mest folk
 
 


Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon förbudsskylt mot hundar på skolgården men just den detaljen är liksom så uppenbar för min del
Hundar är underbara djur som oftast funkar i de allra flesta miljöer men det finns tillfällen då man som hundägare kanske måste besinna sig och tänka lite utanför den egna familjens lilla bubbla
Även om hunden är en kär familjemedlem så finns det några få tillfällen då man helt enkelt lämnar hunden hemma och just en skolavslutning är ett sånt självklart tillfälle i min värld




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar