fredag 14 juni 2013

Jag har inte bara en...

... jag har tre !
 
 
Gick runt och småpysslade härhemma och som sällskap lyssnade jag på Per Gessle
En an mina gamla favoriter strömmade ut ur högtalarna och jag nynnade med här i min ensamhet
 
"Jag har en vän som jag kan gå till när det är tyst och det är kallt
När allt har rasat ner framför mig och förvandlat mig till nå´t jag inte är
Hon säger Du vi är varandras vingar, du flyger mig preis dit jag vill..."
 
Givetvis började tankarna snurra runt och jag började fundera på det här med vänner och jag kunde med värme i hjärtat konstatera att jag har inte bara en utan tre vänner jag skulle kunna lyfta luren och ringa  till mitt i natten om behövdes
Tre vänner som var o en på sitt eget vis har en alldeles speceill plats i mitt hjärta
 
 
 
 
Jag har Malle som inte bara är min lillasyster utan även en underbar vän som alltid finns där och många gånger är betydligt klokare än sin storasyster
En person med ett hjärta som är så otroligt stort och varmt att jag ibland undrar hur det är möjligt att en och samma person kan bära så mycke omtanke och kärlek till sina medmänniskor
Vi har gått igeonom en hel del tillsammans glädje, sorg, ilska, frustration mm och våra vägar har inte alltid gått parallet här i livet men vi har hittat tillbaka till varandra och även om vi vandrar på varsin stig så möts våra vägar med jämna mellanrum och känns livet lite trist och grått behöver jag bara tänka på Malle och hennes underbara skratt för att det genast ska kännas lite soligare
 
Sen finns Petra, en vän som funnits i mitt liv i lite drygt sjutton år eller nå´t sånt
Även om det ibland går långt mellan gångerna när vi ses så plockar vi alltid upp tråden där vi släppte den senast och fortsätter dela glädje o sorg tillsammans
Petra som trots att hon har fullt upp med sina fem barn och jobb ändå alltid tycks ha en minut eller två över när man behöver , en vän som har en energi som smittar av sig och som aldrig skulle tveka en sekund att rycka in och hjälpa till om det skulle behövas
 
Så slutligen min ungdomsvän Anneli , vi var ute på en hel del äventyr tillsammans som tonåringar
Vi har aldrig bott på samma ort utan vänskapen har hållts vid liv först via brev som var långa som noveller ja ibland i rena pocketformat och sen vidare mail, sms och numera via FB
Vi har tagit oss igenom vår egen tonårstid tillsammans   och sen följts åt via bröllop, småbarnsåren, skilsmässor,  nya kärlekar  och hela tiden funnits där för varandra aldrig längre bort än ett mail eller ett  sms både när livet varit en dans på rosor och även de gånger vi råkat trampa på någon tagg och behövt lite extra omsorg
 Vi har gett varandra goda råd, råd som just i stunden kanske  inte var vad vi ville höra av varandra men som vid närmare eftertanke sen visade sig vara riktigt kloka råd
 
 


 
Tre vänner,
tre vänner som var och en på sitt eget lilla sätt berikat mitt liv och varit med om att lägga byggstenarna till att bli den person jag är idag
Tre vänner vars vänskap jag värdesätter högt även om jag förmodligen är urusel på att tala om för dom hur mycke dom har betytt och fortfarande betyder för mig
 
"Men hon är stark som junis första solsken
När hon ser på mej och säjer jag förstår
Du tror du är så unik på denna jord men jag behöver dej som du behöver mej
Att tända en sticka till och lysa för nån annan..."
 
Vänskap i ett nötskal
 
- att lysa för någon annan
 
Och jag hoppas innerligt att jag på något sätt att  "lyst" för mina vänner på samma sätt som dom har lyst för mig
 
 
 
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Härliga vänner...
    Har inte så många tyvärr men den jag har är underbar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte möngden utan kvaliten på vänskapen som är den viktigaste.

      Radera