torsdag 26 februari 2015

Jag är inte bara curlingmamma...

.. jag är även curlingmatte
 
Jag hamnade i en lite diskussion om bokläsning på FB
Jag konstaterade krasst att jag inte hinner ( eller tar mig tid ) att läsa så mycket, jag läser en stund innan jag somnar och det handlar verkligen om en liten stund
När jag väl har kommit så långt att jag lägger mig och börjar läsa brukar John Blund klubba mig i huvudet rätt snabbt så de flesta kvällar hinner ( läs orkar ) jag bara läsa en - två sidor
Mitt i den här diskussionen fick jag förslaget att lyssna på ljudböcker när jag är ute och går med Picasso
 
 


Först lät det som en rätt bra ide men så tänkte jag efter
Skulle jag gå där med lurar i öronen djupt insjunken i en bok medans Picasso mer eller mindre rastade sig själv
Är det vad Picassos promenader handlar om i första hand ?
Att hon bara ska rasta sig ?
Sen började jag fundera över hur våra promenader ser ut och insåg rätt snabbt att det där med en ljudbok i öronen under hundpromenaden lät ungefär lika smart som att gå och lyssna på en bok när man är ute med sina barn dvs fullständigt korkat i mina öron
För mig och förhoppningsvis även för Picasso är våra promenader tillsammans lite mer än just bara att "rasta och springa av sig"
Visst springer Picasso lite i sin egen värld och sniffar sig fram i livet men samtidigt så har vi ju ett samspel och våra promenader är en kombination av egna små upptäcktsfärder, lek,  bus och små stunder av vardagslydnad light
 


Kalla mig gärna både curlingmamma och curlingmatte, det är två titlar jag bär med stothet eftersom dessa gör både mig, mina barn & min hund lycklig och det där med att läsa böcker är väl lite som med att sova och städa
- Läsa böcker, Sova och ha ett städat hem kan jag ha när jag blir pensionär, fram tills dess tänker jag lägga tiden på att göra det jag mår bra av
 

 
 
 


4 kommentarer:

  1. Hur ska man då kunna hålla koll på omgivningen också tänker jag. Jag har så svårt för det även om jag är själv på en promenad. Jag behöver kunna höra vad som händer omkring mig. Och har man då dessutom en hund (eller barn) med sig så behöver man ju ännu mer alla sinnesintrycken.

    Nä jag tycker som du i det här fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så känner jag och så, jag vill ha koll med sinnesintrycken...

      Radera
  2. Hahaha läsa kan man göra när man får mer tid över. Visserligen passar jag på vid sängdags men det blir inga långa stunder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken brukar säga att det är bra att jag oftast läser pocket, det gör inte lika ont att tappa en pocket i ansiktet som en inbunden bok om man somnar medan man läser.....

      Radera