onsdag 27 juli 2011

Hundpromenaden...

... from hell

Ja ungefär så kändes hundpromenaden i fm´s
Både Kiara & Apollo verkade ha fått en rejäl dos "Jag tänker dra i kopplet allt jag kan och gå precis framför fötterna på dig hela tiden" i frukosten
Att hålla koll på två stora hundar som hela tiden gjorde allt för att trassla in sig i varandra krävde en viss koncentration
Som om det inte vore nog med två koppel att hålla koll på så utökades innehållet i mina händer med fem bajspåsar med en väldig suspekt doft

När vi väl kom fram till skogen och jag kunde släppa hundarna så var mitt humör inte direkt på topp men jag såg fram emot att få en mysig avkopplande stund utan att få axlarna ryckta ur led eller att behöva snubbla över två hundar hela tiden





Ja, det var ju vad jag trodde
Jag hade missat den lilla detaljen att även Linn var med på promenaden
Så fort hundarna släpptes lösa så bytte Linn skepnad till en häst
- Mamma.... Nu är jag Kim

Vips hade jag helt plötsligt en häst som travade runt mig i volter
Inte nog med att hästen var rätt närgången
- den kunde även prata
Ja den pratade helt oavbrutet
- Mamma nu är jag en frieserhäst... nej jag är en shettis... tror jag.... jag kanske är en shire... Vad tycker du att jag ska vara ?




- Mamma har du några barn ? Några barn som vill rida på mig ? Vad heter dom ? Kan dom rida ? Är dom rädda för hästar ? Mamma..... Har du nå´t mer barn ? Vad heter det barnet ?
- Urban Turban
- Nej mamma det kan man inte heta
- Jo mitt barn heter Urban Turban
- Du är dum mamma.... Har du nå´t mer barn som inte heter Urban Turban....




Jag ska bespara er från resten av konversationen men jag kan ju upplysa er om att den var som en evighetsmaskin, den bara malde på och någonstans inne i mitt huvud producerades den ena dräpande kommentaren efter den andra och stundtals fick jag bita mig i tungan för att inte vråla rakt ut
- Tystnad tack !!!
När vi väl återvände hem igen var jag minst sagt uppe i varv av hundarnas oförmåga att gå fint i koppel och Linns evighetsmalande om hästen Kim och hans bravader
Snabbt in med hundarna, in med Linn i bilen och sen direkt upp till stallet

I bilen satte jag på radion i hopp om att få vila hjärnan iallafall de fem minutrarna det tar att åka till stallet men inte då
- Mamma... Nu är jag hästen Kim igen, nu rider jag barbacka, eller ska jag ha sadel ? Vad tycker du ? Finns det lila sadlar ? Jag skulle vilja ha ett lila träns
Vad tycker du ? Ska Kim vara en vallack eller en hingst ? En hingst är bra då kan våra ston få föl...





Linn fortsatte sitt malande så timmen i skogen tillsammans med Prinsessan blev inte ett dugg bättre,  eller...
  Jo det blev den på sätt och vis
Prinsessan hade en kanondag och var väldigt samarbetsvillig och lydde Linn när hon saktade in för att jag i raskt takt skulle gå en bit fram så att dom sen kunde trava ikapp mig
Den proceduren upprepades en sju-åtta gånger under promenaden och vid de tillfällena var Linn tyst och koncentrerad
När vi väl kom hem från stallet kändes det rätt skönt att Linn pep över till granntjejen en stund men det blev ju knappast någon lugn och ro för min del direkt
Hundarna som varit ensamna i två timmar behövde ju ut igen...





Jag vill minnas att jag en gång tyckte att det var alldeles ljuvligt och underbart att gå på hundpromenad
Att en tur i skogen med Molly betydde lugn och ro, tid för eftertanke
Dagens skogsutflykter kändes bara som total kaos och tid för eftertanke fanns det knappast tid för
Men, men
- man kan inte få allt och när allt kommer omkring så föredrar jag nog Linns pratglada sällskap istället för tysta o ensamna promenader
Men hundar som drar i kopplet och springer framför mina fötter känns det som att jag klarar mig utan... 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar