fredag 15 juli 2011

Jag & Inköpslistor...

... går liksom inte ihop


I går när vi var på Lek & Buslandet åt jag en otroligt god Rostbiffsmörgås med steppsallad,
denna smörgås fick mig att bli sugen på Cesanas Gourmetrulle som jag åt rätt ofta när jag precis hade flyttat hemifrån i mitten av 80 talet

I morse bestämde jag mig för att leta upp mitt häfte där jag samlat mina favoritrecept under åren,
Det första receptet plitatde jag nog in någon gång 1983-84 skulle jag tro och under årens lopp har det blivit ett och annat guldkorn som det är kul att återkomma till




Jag bläddrade fram till receptet på Cesansas Gourmetrulle och plitade snabbt ihop en inköpslista
Två timmar senare satte Linn och jag oss i bilen för att åka till ICA
Halvvägs till Rimbo kom jag på
- Inköpslistan...

... den låg ( precis som vanligt ) kvar på skrivbordet
Jaja, jag ryckte på axlarna och konstaterade att det skulle nog ordna sig ändå
Gick ett varv på ICA och plockade ihop allt jag skulle ha,
på väg till kassan kom jag på att jag glömt purjolök
Bara att återvända till grönsaksavd. på vägen dit passerade jag hyllan med chilisåsen
- Just det, chilisås ska det visst vara ochså
Vips ner med en flaska chilisås i korgen

På väg hem kom jag på att jag glömt att köpa äpplen men jag hade ett svagt minne av att det låg tre övergivna och bortglömda äpplen i fruktkorgen så det var ingen större panik
Linn o jag klarade av dagens "måsten" dvs en tur till stallet och att skjutsa Joakim och Hanna till bussen och jag bestämde mig för att röra ihop steppsallanden så att den skulle kunna stå och "gotta till sig"
Läste igenom receptet och...

... pepparrot !!!
Själva piffet i hela såsen
- den detaljen hade jag glömt men helt ärligt skitsamma det fick bli en steppsallad utan pepparrot




Under tiden jag rörde ihop salladen kunde jag inte låta bli att fundera över varför jag fortfarande envisas med att skriva dessa inköpslistor när jag ändå nio gånger av tio glömmer att ta med dom till affären ?
När det ändå alltid slutar på samma sätt
dvs att antingen får jag kompletteringshandla eller improvisera
Förmodligen är det väl så att jag lever på hoppet,
hoppet om att komma ihåg att ta med mig listan iallafall lite oftare än hitintills...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar