onsdag 24 augusti 2011

Ännu ett litet steg ...

...  på egna ben


När jag kom till skolan idag för att hämta Linn tittade hon på mig och sa
- Varför kommer du ? Jag vill åka skolbussen hem
Vid skolbussen stod några av hennes klasskamrater och Anna från Fritids som visade alla tillrätta och varför inte passa på att "provåka" när Linn så gärna ville ?
Linn klev på tillsammans med sina kamrater fick säga sitt namn och vart hon skulle och blev avprickad på listan av busschauffören
Medans Linn sjönk ner på sätet i bussen hastade jag iväg till min bil och körde hem för att snabbt kunna ställa mig vid busskuren och invänta den lilla damen





Jag hann stå där vid busskuren några minuter innan bussen kom och så här efteråt kan jag ju bara småle åt mina tankar som snurrade i skallen just då

* Tänk om hon missar att kliva av
* Tänk om hon ångrar sig och börjar längta efter mamma
* Tänk om chauffören glömmer att stanna
* Tänk om....

Paul och jag hade ju dessutom diskuterat det där med Linn och skolbussåkning och varit rörande överens om att det var något som kunde vänta för hennes del,
att jag under första året skulle lämna o hämta de dagar jag var ledig så att jag okeyat till bussåkning och därmed gjort tvärtom mot vad vi kommit överens om kändes ju inte så himla bra
Men...





... bussen kom och ut hoppade en strålande glad Linn som under den korta bussturen vuxit flera meter
På vägen hem konstaterad Linn glatt
- Jag ska åka skolbuss i morgon ochså och då behöver du inte möta mig, jag kan gå hem alldeles själv
Hallå där liksom
- backa bandet lite
Vart tog Lilla Linn vägen ?
Lilla Linn som alltid velat haft mamma till hands ska nu helt plötsligt ta skolbussen hem på alldeles egen hand och gå hela långa vägen från busskuren och hem alldeles ensam
En promenad som säkert tar hela tre-fyra minuter att gå





Det är väl bara att gilla läget och glädjas över att Linn såhär långt stortrivs med Förskoleklassen och allt nytt den för med sig och självklart ska hon få gå hela vägen från bussen och hem alldeles ensam
- på ett villkor att jag får stå på balkongen och följa hennes promenad och lika säker som amen i kyrkan så kommer jag nog att ställa mig där på balkongen på samma klockslag som skolan slutar bara för att vara säker på att inte missa när bussen kommer...




1 kommentar:

  1. Värsta som kan hända är väl att hon åker med till bussgaraget och hittas när de ska städa ;-).

    Nej, skämt å sido, hon klarar detta galant!

    SvaraRadera