fredag 26 augusti 2011

Undrar om flertalet...

... av föräldrarna lider av dyslexi


Eller är det kanske bara ren o skär lathet ?
När skolan började fick vi ett informationspapper - nu utgåt jag från att alla elever fick ett liknande papper - där det bland annat gick att läsa

- Det får ej parkeras på vändplanen vid 7:40 , 12:45 och 14:00
Det är drygt en vecka sen skolan började och jag har konstaterat att det informationen inte riktigt gått fram till sådär en 97 % av de föräldrar som skjutsar sina barn till skolan och jag förmodar att det kan bero på lite olika anledningar

* Man har helt enkelt struntat i att läsa informationen

* Man har läst men inte förstått

* Man har läst men tänker att det gäller inte just mig

* Man tolkar "vid" som att det rör sig om 7:39 till 7:41 , 12:44 till 12:46 och 13:59 till 14:01

* Man har läst, förstått men väljer att helt enkelt skita i det




Jag är verkligen ingen "prettoförälder" eller "PK förälder" som det så fint skulle kallas på Familjeliv men vissa saker är liksom så självklara att man tar hänsyn till och följer
Hur jobbigt är det att parkera bilen nere på parkeringen och gå de där sista metrarna fram till skolan tillsammans med sitt barn ?
Javisst det tar ett par minuter extra men är inte barnens säkerhet värd de ynka få minutrarna ?
När barnen blivit så stora att de bara släpps av vid skolan borde de vara tillräckligt stora för att klara av att promenera längs trottoaren i ett par meter och därmed kunna släppas av nere vid parkeringen
Kort sagt jag har verkligen noll förståelse för att man måste köra upp i vändplanen vid de tidpunkter då man från skolans håll uttryckligen har bett om att det ska undvikas dvs då skolbussarna kommer och runt tiden då skolan börjar/slutar jag vägrar att tro att det beror på något annat än ren och skär lathet/nonchalans




Lat och nonchalant kan man väl vara så länge det bara påverkar en själv men när man väljer att blunda för omvärlden och framför allt för våra små barn så kan jag inte annat än att undra hur man tänker eller så är det förmodligen så att man som vanligt väljer att inte tänka utan bara kör på i sin egen lilla värld





3 kommentarer:

  1. Jag tippar på den sista anledningen. Man har läst och förstått men skiter i det.
    Skitdåligt rent ut sagt att man inte kan följa det skolan bett om. Kanske inte så konstig att många barn struntar i att lyssna och göra som dom vuxna säger när deras föräldrar gör samma sak.

    SvaraRadera
  2. Du har väl sett bilderna jag har från badhuset här?

    Vuxna som inte kan läsa 10 skyltar om att ta med sig skorna!

    Tilde tittade oförstående på en pappa som hoppade ur sina skor och frågade varför han inte tog med dem...fick inget svar...

    SvaraRadera
  3. Man kan ju tycka att vi vuxna borde föregå med gott exempel men inte då... :-(
    Nåväl, jag tänker fortsätta att parkera på parkeringen och gå den sista biten tillsammans med Linn...

    SvaraRadera