lördag 20 augusti 2011

Någon mjukstart...

... har det ine varit talan om

Första arbetspassen efter semestern avklarade och att påstå att det varit en lugn, skön & mjuk uppstart vore att ta i
Snarare tvärtom, det har varit jämt skägg och fullt upp
Jag föredrar när det är "fullt upp" på jobbet dvs att tiden jag är på jobbet ägnas åt att vara ute hos våra kunder ( se där jag har redan lärt mig ) istället för att ha en massa drönartid som bara masar sig fram
Men det ska vara "fullt upp" i lagom takt så man känner att man har tid att göra ett bra jobb utan att känna tidspressen




Så var det inte riktigt igår kväll,
jag vet inte hur den som planerad hade tänkt det hela för mig gick det inte riktigt ihop
Jag klev in på jobbet ett par minuter före halv fem,
kollade  igenom min kvällsrunda och insåg att här blire åka av
På pappret såg det ju iofs inte så himla stressigt ut,
jag hade sju kunder som skulle klaras av under mina fyra o en halv timmar på jobbet
Grejen var bara att eftersom den sjätte kunden skulle ha sitt besök runt halv sju snåret och att det det tar ca tjugo minuter att köra dit så innebar det att jag på 1 timme o 40 minuter skulle dels hämta ut nycklar, bil, telefon, eftersom två av kunderna var helt nya för mig så behövde jag läsa igenom deras mappar, kolla vägbeskrivning osv samt då besöka dessa fem kunder och transportera mig emellan dom
Kort sagt det kändes aningen körigt och i det läget fick jag dessutom ge mig in i en liten diskussion huruvida jag kunde åta mig ytterligare ett jobb eller inte eftersom det var såååå jobbigt för den andra personen att behöva åka ner till lokalen och hämta en nyckel so jag behövde ha i början på mitt pass
Missförstå mig rätt jag har absolut inga problem med att ta en extra kund eller två när det kör ihop sig men att i ett redan späckat schema klämma in ytterligare ett besök bara för att någon annan är bekväm
- där går min gräns...




När jag satte mig i bilen för att åka till första kunden kände jag en lätt stress men jag tog ett djupt andetag och tänkte att det får gå hur det vill och ta den tid det tar helt enkelt
Tidschemat sprack redan hos första kunden som bärjade berätta hur h*n flydde hit till Sverige under kriget, en intressant berättelse och att mitt i en mening säga
- Du jag måste gå vidare... känns ju ine sådär jätteroligt när man märker att behovet av att prata finns där
Likadant på ställe nummer två, där fanns en liten oro inför morgondagen då h*n skulle åka på en liten resa och hade många tankar som snurrade runt i huvudet
Hos nummer tre var det en liten olycka som hade hänt...





Mitt tidsschma sprack rätt fint kan man väl säga och jag var sådär en 40min. försenad till kund nr sex
Men det är människor jag jobbar med och inga robotar det går liksom inte bara att köra på och stressa trots att klockan tickar även om man i såna här lägen egentligen inte kan/hinner göra det lilla extra så har jag svårt att bryta av någon som så uppenbart har ett behov att att få en eller två minuter extra
- det finns en skillnad på att vilja och att verkligen behöva ha tiden
Jag menar, det finns många som på alla sätt försöker snika till sig en miut eller två men som egentligen inte har något behov av det utan gör det bara för att h*n kan det eller hur man nu ska uttrycka det




När jag klev in hos kund nummer sex och bad om ursäkt för att jag var sen möttes jag av en leende anhörig som sa att det gjorde absolut ingenting eftersom "kunden" hade haft en dag full av aktiviteter och därmed varit jättetrött och redan låg ovanpå sängen, det enda jag behövde göra var att hjälpa till med avklädning vilket gick rätt fort så ett besök som skulle ha tagit en timme tog bara några minuter och jag hann pusta ut o njuta av ett glas god kall saft, fin utsikt o en stund småprat med den anhöriga innan jag körde vidare till sista kunden dit jag kom i tid men även det besöket tog lite längre tid
- kanske mest beroende på att vi tog det väldigt lungt - så jag landade inte nere i vår lokal förns klockan var tre minuter i nio




Summa sumarum
- I´m back on track
Det känns att jag har börjat jobba och bortsett från att ryggen har fått nå´t tokbäng och gör ont som f*n och  att det varit fullt upp på jobbet så känns det rätt skönt att vi har fått varag igen
 

2 kommentarer: